0
  • BRAK SZKOLEŃ W KOSZYKU

    Dodaj jeden z naszych warsztatów

0
  • BRAK SZKOLEŃ W KOSZYKU

    Dodaj jeden z naszych warsztatów

Enter your keyword

post

5 rzeczy, których dowiesz się z Google Analytics

5 rzeczy, których dowiesz się z Google Analytics

Jeśli chcesz, żeby Twój biznes się rozwijał musisz ciągle nad nim pracować, poznać dobrze jego specyfikę i grupę docelową. Nierzadko jako pomysłodawca myślisz, że znasz go na wylot, a na myśl o cyferkach, liczeniu, analizie, tabelkach czy wzorach cierpnie Ci skóra? Pokażemy Ci, jak w prosty sposób znaleźć odpowiedzi na pytania o to, kto tak naprawdę jest Twoim klientem, jak trafił na Twoją stronę oraz które działania reklamowe są skuteczne, a nad którymi musisz popracować i  Zacznij analizować swój biznes już dziś – nie mając zaawansowanych umiejętności analitycznych! Poznaj 5 rzeczy, których dowiesz się o swoim biznesie z Google Analytics!

 

Dlaczego analityka jest tak ważna i jakie korzyści daje korzystanie z Google Analytics

Prowadząc firmę, codziennie musisz podejmować bardzo dużo decyzji. Od tego jaki papier do drukarki kupić, gdzie zamówić brakujące części, gdzie ogłosić pojawienie się nowego produktu, jaki powinien być budżet reklamowy itp. Rozmawiając z przedsiębiorcami, słyszymy, że zazwyczaj taką decyzję podejmują poprzez słuchanie intuicji (aby dotrzeć do młodych rodziców muszę pojawić się z ofertą tam, gdzie oni są  – testuję więc miejsca, gdzie sam jako rodzic bywałem najczęściej) lub w oparciu o dane (szukam badań, raportów potwierdzających miejsce spotkań rodziców małych dzieci). Zachęcamy ich wtedy, by analizowali również ruch i źródła jego pochodzenia na swojej stronie internetowej. Do tego z pomocą przychodzi Google Analytics.

Google Analytics jest narzędziem, które pozwala mierzyć Twoje działania w internecie. Nieważne, czy masz stronę informacyjną czy sklep internetowy, Twoje miejsce  w sieci ma pomóc Ci w realizacji określonego celu. Kiedy wyznaczysz już cel działania, warto sprawdzać, czy faktycznie Twoja strona w tym pomaga. Dzięki Google Analytics zrozumiesz , jak i dlaczego Twój biznes on-line działa.

 

Jakie są korzyści z korzystania z Google Analytics?

  • możesz lepiej poznać swoich klientów (odbiorców): przede wszystkim kim są, w jaki sposób wchodzą w interakcję z Twoją stroną/sklepem, z jakich urządzeń korzystają,
  • możesz sprawdzić, skąd bierze się ruch na stronie, jakimi kanałami pozyskujesz ten ruch, czy użytkownicy trafiają do Ciebie z reklam, czy szukają Cię w Google, czy z social media etc.,
  • możesz zmierzyć, czy wchodzą w interakcję z Twoją stroną/sklepem – jakie treści przeglądają na stronie, czy tylko przeglądają, czy robią coś jeszcze,
  • to, co najważniejsze: możesz zmierzyć efektywność prowadzonych działań – jeśli wyznaczysz cel (zarówno w biznesie, jak i w Google Analytics), możesz później zmierzyć: czy został zrealizowany oraz jakie źródła ruchu do tego doprowadziły; dowiesz się również jaki segment użytkowników j go najczęściej,
  • zebrane dane możesz wykorzystać do podejmowania decyzji: gdzie przeznaczyć budżet marketingowy (które kanały działają, które nie), w jaki sposób mówić do odbiorców.

 

google analytics

 

I. Kto jest moim odbiorcą?

Raporty w Google Analytics dotyczące odbiorców pozwolą Ci sprawdzić , kim są osoby, które odwiedzają Twoją stronę oraz czy faktycznie należą do wybranej przez Ciebie grupy docelowej. Może Twoje początkowe założenia były błędne? Sprawdzisz także, z jakich urządzeń najczęściej korzystają (może musisz dopracować wersję mobile serwisu?), a nawet niekiedy możesz zweryfikować w jakich firmach pracują!

 

II. Skąd bierze się ruch na stronie

Analizując, skąd przychodzą do Ciebie klienci, możesz ocenić skuteczność poszczególnych kanałów marketingowych – wejść organicznych i kampanii Google Ads, ale też innych działań. Przy odrobinie pracy i tagowaniu linków odpowiednimi parametrami zmierzysz skuteczność kampanii na Facebooku, newslettera czy linku do strony WWW w stopce maila. Szczegółowe dane znajdziesz w raportach dotyczących pozyskania ruchu, najważniejsze dla Ciebie będą raport “Źródło / medium” oraz “Kampanie”.

 

III. Co interesuje Twoich odbiorców?

Wchodząc w zakładkę “Zachowanie”, otrzymasz informację o tym, jakie treści użytkownicy zazwyczaj przeglądają oraz które ze stron są dla nich pierwszym kontaktem z Twoją firmą, a z których szybko uciekają. Dowiesz się również w jaki sposób wchodzą w interakcję z Twoją stroną i jakie zdarzenia na niej wykonują.


IV. Czy twoje działania realizują Twój cel?

Zaglądając do zakładki “Konwersje”, możesz sprawdzić, czy osoby wchodzące na Twoją stronę realizują Twoje cele, czyli czy kupują Twoje produkty, z jakich źródeł pochodzą Ci, którzy płacą najczęściej i najwięcej oraz jaką drogę przechodzą od wejścia do zakupu (lub wypełnienia formularza, skopiowania adresu e-mail itp.) To najważniejsza zakładka, na którą powinieneś zwrócić uwagę – to tutaj znajdziesz odpowiedź na kluczowe pytanie: czy Twoja strona sprzedaje?!

 

V.Analityka zaczyna się w głowie

Bez względu na to z jakiego narzędzia do analizy Twojego biznesu korzystasz, żadne z nich nie da Ci właściwych wniosków i informacji, jeśli nie nauczysz się z niego dobrze korzystać. Musisz dobrze przyłożyć się do wyznaczenia Twoich celów biznesowych, wypracowania założeń, a potem dopiero możesz zabrać się za wybór i konfigurację Google Analytics. Nie martw się, narzędzie to jest na tyle intuicyjnie, że stosując kilka wskazówek, jesteś w stanie wyciągnąć z tych danych konkretne wnioski.

Budując swój biznes, napotykasz na swojej drodze różne wyzwania, które są z jednej strony męczące, ale przy tym bardzo satysfakcjonujące. Jednak żeby firma się rozwijała i odpowiadała na potrzeby grupy docelowej, warto jest przeanalizować różne zagadnienia i nie polegać jedynie na intuicji, która czasami bywa złudna. Nie musisz natomiast od razu zatrudniać nowej osoby, bądź nawiązywać współpracę z agencją  – wystarczy, że nauczysz się podstawowych funkcji, jakie daje Google Analytics i zaczniesz wyciągać z tych danych wnioski oraz testować nowe rozwiązania.

 

Mateusz Muryjas

 


Zrób pierwszy krok i naucz się wyciągać wnioski z danych raz, a dobrze! Dowiedz się, jak  okiełznać Google Analytics i wycisnąć z niego przydatne informacje – przyjdź na praktyczne szkolenie z Mateuszem Muryjasem!

 

 

Startup Academy