Startup Blog


Od 1 marca 2016 r. trwa nabór do programu „Platformy startowe dla nowych pomysłów”, czyli programu wsparcia startupów realizowanego w ramach programu Polska Wschodnia 2014-2020. W programie ludzie młodzi, rozumiani w tym przypadku jako osoby do 35 roku życia, mogą przekształcić swój pomysł w działający i rentowny biznes. Masz więcej? Czytaj dalej, mamy dla Ciebie rozwiązanie.

W Polsce Wschodniej mamy trzy platformy do których możesz zgłosić swój pomysł: Hub of Talents (lokalizacja głównego operatora Białystok), TechnoparkBiznesHub (lokalizacja głównego operatora Kielce), Connect (lokalizacja głównego operatora Lublin). Zgłoszenia odbywają się za pośrednictwem strony: www.PlatformyStartowe.gov.pl. Pamiętaj, że nie musisz być zameldowanym, czy zamieszkałym w Polsce Wschodniej aby zaaplikować. Wystarczy, że w wybranej lokalizacji będziesz uczestniczył w warsztatach oraz po zakwalifikowaniu do inkubacji założysz na terenie Polski Wschodniej spółkę.

Rekrutacja składa się z kilku faz. W poszczególnych platformach poszczególne etapy mogą nieznacznie się różnić i tak na przykład w Platformie Connect pierwszym z nich jest wstępna selekcja pomysłów przez ekspertów. Wybrani pomysłodawcy zapraszani są do kolejnego etapu nazwanego KickOff Session. Na tym etapie odbywają się 3-dniowe warsztaty mające na celu zbudowanie pierwszej wersji modelu biznesowego oraz przygotowanie poszczególnych zespołów do prezentacji w ramach KOP-a czyli Komisji Oceny Projektów.

Po udanym pitchingu przed komisją najlepsze projekty przechodzą do fazy inkubacji, która trwa od 3 do 6 miesięcy. W inkubacji projekty przechodzą szereg warsztatów biznesowych, spotkań z mentorami oraz otrzymują stałe wsparcie opiekuna startupów. Po zakończeniu inkubacji fazą prototypu i zweryfikowaniu pomysłu, startupy składają wnioski do PARP o bezzwrotną dotację do kwoty nawet 800 000 zł.

Kilka wskazówek, które mogą ułatwić Ci ubieganie się o dotację:

1. Masz więcej niż 35 lat? Nie rezygnuj!

Do programu mogą zgłaszać się osoby indywidualne oraz zespoły. Wymóg wieku do 35 roku życia dotyczy członka zespołu, który ma przynajmniej 51% udziałów. Zatem jeśli Ty masz 40 lat wystarczy, że znajdziesz młodszego wspólnika.

2. Zgłoś skalowalny pomysł na biznes

Wymogiem Platform Startowych jest posiadanie skalowalnego pomysłu biznesowego. O co tak naprawdę chodzi? Skalowalność najlepiej tłumaczyć jako rozszerzanie działalności o nowe rynki geograficzne przy którym przychody rosną zdecydowanie szybciej niż koszty. Jakie biznesy nie są skalowalne? Biznesy przywiązane do konkretnej placówki czy lokalizacji.

Jeśli otwierasz kawiarnię, burgerownię, czy też sklep spożywczy to raczej nie otrzymasz dotacji z Platform Startowych. Dlaczego? Uruchamianie każdego kolejnego punktu wiąże się z olbrzymią inwestycją. Jeśli natomiast mamy aplikację do monitoringu Internetu działającą w modelu SaaS mamy najwyższy poziom skalowalności. Raz napisana aplikacja może działać początkowo w Warszawie i Wrocławiu, ale łatwo możemy wejść z nią do Berlina, Nowego Yorku czy Londynu. Wszystko to tak naprawdę kwestia tłumaczenia na nowy język oraz może nieco większego serwera plus oczywiście marketing skierowany na nowy rynek.

3. Zbuduj zespół. Masz większe szanse.

Komisja Oceny Projektów przy analizie poszczególnych pomysłów bierze pod uwagę kompetencje zespołu. Jeśli jesteś konstruktorem i masz pomysł na nową maszynę skierowaną do przemysłu znajdź osobę biznesową. Najlepszy zespół to taki, który posiada na pokładzie kompetencje biznesowe i techniczne. Steve Wozniak bez Steve’a Jobsa prawdopodobnie nie zbudowałby tak potężnej firmy. Warto się uzupełniać. Inżynier nie musi czuć się swobodnie na spotkaniach sprzedażowych i jest to zupełnie naturalne.

4. Mów jak do laika. Nie każdy musi być ekspertem z Twojej branży.

Podczas prezentacji przed Komisją Oceny Projektów nie używaj skomplikowanych technicznych określeń. Mimo że w komisji zasiadają eksperci nie każdy musi rozumieć czym jest „outsourcing symulacji ubrań”, czy też „mobilny system podnoszenia z automatycznym sterowaniem”. Siłą najlepszych przedsiębiorców jest przekazanie swojego produktu w taki sposób aby każdy, niezależnie od posiadanych kwalifikacji zrozumiał jaki masz produkt, jak działa Twoje rozwiązanie oraz jaki problem rozwiązuje na rynku.

5. Nie mów, że nie masz konkurencji. Przepadniesz!

Wiele zespołów przekonanych o wyjątkowości swojego pomysłu twierdzi przed komisją, że nie ma konkurencji na rynku, a ich pomysł to prawdziwa petarda. Wielokrotnie okazuje się, że wcale nie jest tak kolorowo, bo podczas komisji jeden z ekspertów wskazuje przynajmniej dwa konkurencyjne startupy czy to na polskim czy globalnym rynku. Przygotuj się i dokładnie prześwietl polski i globalny rynek. Skorzystaj z wyszukiwarek startupów takich jak AngelList (https://angel.co/).

Poza tym pamiętaj, że konkurencja dzieli się na bezpośrednią, ale i pośrednią. Klient może inaczej radzić sobie z problemem który starasz się rozwiązać i każda alternatywa może być dla Ciebie konkurencją. Kiedy uber pojawił się na rynku można byłoby powiedzieć, że na wielu rynkach nigdzie dotychczas nie było podobnej aplikacji gdzie kierowcami były osoby prywatne, a jednak ludzie radzili sobie jakoś z przejazdami z punktu A do B korzystając z taksówek.

Skorzystanie z powyższych wskazówek zdecydowanie może zbliżyć Cię do zrealizowania marzeń o własnym biznesie i pozyskania dotacji w kwocie nawet 800 000 zł na Twój startup. Dalej się zastanawiasz? Nie warto. Po prostu wejdź na stronę: www.PlatformyStartowe.gov.pl i zgłoś swój pomysł. Trzymamy kciuki!

Konsultacje indywidualne

Autor: Tomasz Jabłoński

Przeczytaj inne artykuły: