0
  • BRAK SZKOLEŃ W KOSZYKU

    Dodaj jeden z naszych warsztatów

0
  • BRAK SZKOLEŃ W KOSZYKU

    Dodaj jeden z naszych warsztatów

Enter your keyword

post

DESIGN THINKING

DESIGN THINKING

Design Thinking to strategia wykorzystywana podczas procesu projektowego. Sprawdza się nie tylko wtedy, kiedy chcemy zweryfikować nowe pomysły i skonfrontować je z użytkownikiem, ale także dzięki szerokiemu podejściu pomaga w rozwoju dojrzałych produktów i usług.

Design Thinking składa się z pięciu kroków. Pierwszym to „Empatia”, gdzie staramy się jak najlepiej poznać naszych użytkowników i zrozumieć ich potrzeby. „Definiując problem”, wybieramy te potrzeby, które uważamy za najbardziej istotne. „Generując rozwiązania”, szukamy atrakcyjnej dla użytkownika propozycji wartości. „Prototypowanie” to krok, w którym materializujemy nasze pomysły, aby w końcu je „Przetestować” z użytkownikiem.

Empatia

Czym jest empatia?

To umiejętność przyjęcia sposobu myślenia innych osób, np. potencjalnych użytkowników aplikacji. Dzięki niej spojrzysz na rzeczywistość z ich perspektywy. Zrozumiesz, jak postrzegają świat, co mówią, jak myślą i jak się zachowują. Podążając za myślą Steve’a Blanka, tego wszystkiego nie dowiesz się, siedząc u siebie w garażu, piwnicy czy biurze, musisz wyjść na zewnątrz, do miejsca, gdzie znajdziesz swoich potencjalnych klientów.

Badania z niską barierą wejścia.

  • Cienie – to obserwowanie badanych w ich naturalnym środowisku (szkole, dworcu, uniwersytecie, biurze) w celu zrozumienia potrzeb i problemów badanych. Przed przystąpień do badań musisz zidentyfikować miejsca, gdzie najprawdopodobniej spotkasz swoich potencjalnych użytkowników.
    • Dobra rada: podczas obserwacji notuj swoje spostrzeżenia, możesz też korzystać z kamery wideo.
  • Szybkie wywiady – to rozwinięcie poprzedniej metody. Aby dowiedzieć się jak najwięcej o swoich użytkownikach, musisz z nimi porozmawiać.
    • Dobra rada: weź sobie do serca wskazówki, jak przeprowadzić skuteczny wywiad
  • Dyskusje w grupach – zaproś innych do wspólnej rozmowy tak, aby poznać ich punkt widzenia.
    • Dobra rada: staraj się, jak najbardziej zróżnicować uczestników dyskusji
  • Analiza konkurenci – jeśli uważasz, że twój pomysł nie ma konkurencji – mylisz się. Zbadaj bliższą i dalszą konkurencję, a dowiedz się jak najwięcej o firmach i jej klientach.
  • Źródła – uzyskaj dostęp do badań naukowych, raportów i mnóstwa innych istotnych informacji, które znajdziesz w Internecie.
    • Dobra rada: Czasami warto zapłacić za płatny dostęp do interesującego cię materiału
  • Dzienniki – to rozbudowana forma metody cieni, przybierająca formę filmu dokumentalnego.
    • Dobra rada: Zmontuj prosty filmik z wypowiedziami z wywiadów, obserwacji i własnych wniosków
  • Prywatne zbiory – staraj się zbierać wszystkie ważne i mniej istotne informacje o swoim problemie, ponieważ nigdy nie wiesz, do czego będziesz musiał wrócić.
    • Dobra rada: Załóż specjalny folder w przeglądarce internetowej i zbieraj tam wszystkie strony, które wydają ci się interesujące i mogą się przydać w przyszłości.

Persony

Jest to nieprawdziwa postać, reprezentująca grupę Twoich klientów. Dzięki personie możesz szybko odwołać jakiś problem do niej samej i dosłownie spytać, co by zrobiła w takiej sytuacji.

  • Budując personę, nie opieraj jej na konkretnej, znanej Ci osobie. Persona powinna być jak najbardziej ogólna, reprezentować obecnych i potencjalnych klientów, a nie jednostkową postać.
  • Nie twórz idealnej postaci, pozwól być jej niedoskonałą. Jeśli myślisz, że Twoja postać to głupek albo jest nieśmiała, napisz to. To jest człowiek, a ludzie nie są doskonali.
  • Unikaj niekonsekwencji! Jeśli Twoja postać pracuje w Microsofcie, prawdopodobnie nie jest wyznawcą Apple.

Persona posiada imię, konkretny wiek (np. 30 lat) i miejsce zamieszkanie (np. Warszawa), opis osobowości, życia prywatnego i zawodowego. Ma swoje cele i marzenia, problemy i potrzeby (zapisane przez pryzmat Twojego pomysłu), a także opinie o Twoim pomyśle i sposób rozwiązania problemu, na który Ty chcesz znaleźć rozwiązanie.

Persona powstaje na podstawie badań, takich jak wywiady czy obserwacje. Możesz skorzystać z formatki, którą znajdziesz tutaj.

Definicja problemu

Kiedy już przeprowadzisz badania i zrozumiesz punkt widzenia Twoich użytkowników, zbierz swój zespół i wspólnie zidentyfikujcie jak najwięcej problemów i potrzeb swoich person. Następnie dokonajcie filtracji i wybierzcie te, które wydają się Wam najciekawsze i najbardziej istotne z punktu widzenia biznesu. Opisz każdy problem tak, aby zawierał propozycję wartości, czyli efekt, gdy problem zostanie rozwiązany.

Przykład: jak pomóc Marii (komu?) rozwiązać problem spóźniania się na spotkania (z czym, jak nazywa się problem?) tak, aby była na zawsze na czas (jaki efekt chcesz uzyskać?).

Generowanie rozwiązań

Zbierz swój zespół, który do tej pory pracował nad zrozumieniem użytkowników i definicją problemu.  Na początku zaproponuj, by każdy indywidualnie wygenerował jak najwięcej pomysłów na zdefiniowane problemy, a następnie omówcie je w zespole i wybierzcie te, które uważacie za najbardziej wartościowe (możecie zagłosować).

Analogie i porównania

Jeśli chcecie wygenerować więcej pomysłów, skorzystajcie z wielu technik, które wspierają kreatywność i otwierają umysł na nowe rozwiązania:

  • Spójrzcie na problem przez pryzmat wielkich firm (Jak problem rozwiązałby Uber, McDonalds…);
  • Używajcie prostych faz (jak możemy…, co by było, gdyby…)
  • Używaj metafor (odnieś problem do sztuki teatralnej, imprezy sportowej).

Prototypowanie

Cel prototypowania?

Prototyp pozwala zweryfikować pomysł z użytkownikiem, jego emocjami, intencjami czy reakcją na niego. Buduje zrozumienie w zespole i pomaga sprzedać nasz pomysł potencjalnym inwestorom.

Szybkie prototypowanie

Prototyp nie musi być skomplikowaną, kosztowną materializacją naszego pomysłu. Aby szybko skorzystać z jego dobrodziejstw, możemy wykorzystać rzeczy, które znajdziemy w domu lub Internecie, np.:

  • papier i ołówek do naszkicowania aplikacji;
  • interaktywna makieta strony internetowej;
  • broszura zawierająca opis pomysłu;
  • nagranie scenki video;
  • karton, papier, nożyczki;
  • landing page.

Testowanie

Wbrew pozorom nie jest to ostatni krok całego procesu. Testowanie prototypu to nie tylko minimum elementów, dzięki którym uzyskamy odpowiedzi i zweryfikujemy nasz pomysł, ale masa nowych pytań, które należy zweryfikować. I pamiętaj – prototyp jest lepszy niż 1000 słów, więc jak masz pomysł, to go zbuduj!

Jak przygotować się do testów:

  • Znajdź odpowiednie miejsce – w zależności jaki masz prototyp, znajdź ciche i wygodne miejsce, w którym będziesz mógł spędzić cały dzień.
  • Przygotuj scenariusz testów – co i kiedy będzie testowane, kogo chcesz zaprosić, jak duża ma być grupa testujących (dobra liczba to 5).
  • Przydziel role członkom zespołu – kto będzie odpowiadał za rozmowę z uczestnikami, kto za sprzęt, kto za napoje i ewentualny poczęstunek.
  • Zapisz pytania i zadania – przed przystąpieniem do testów przygotuj listę pytań i zadań dla uczestników.

Przeprowadzenie testów

  • Nie staraj się sprzedać swojego rozwiązania – podczas testowania masz sprawdzić swoje pomysły i zidentyfikować w nim problemy, wystarczy że podziękujesz za uwagi i wystarczy.
  • Nie podawaj się za autora – czasami warto przedstawić się jako osoba, która tylko dostała prototyp do testowania, dzięki czemu ludzie będą bardziej szczerzy i nie będą chcieli urazić autora.
  • Obserwuj, notuj, nagrywaj – po testach wiele informacji może ci umknąć, a notatki i nagrania pozwolą Ci wrócić do wątków budzących wątpliwości.
  • Nie komplikuj testów – Testuj jedną lub dwie funkcjonalności za jednym razem, ponieważ pozwoli to skupić się na tych konkretnych i nie zakłuci testów.

Dobre praktyki:

  • Nie zakochuj się w swoim prototypie

Prototyp ma na celu ulepszenie końcowego produktu i to jak odbierze go użytkownik w tym momencie, nie jest najważniejsze. Jeśli coś nie działa, dowiedz się dlaczego i zbuduj kolejny prototyp.

  • Przeprowadź test zero

Testowanie próbne przed właściwą weryfikacją pozwala sprawdzić, czy wszyscy w zespole rozumieją swoje role, czy scenariusz i pytania są jasne oraz czy przygotowany sprzęt techniczny działa.

  • Po testowaniu podsumuj wnioski i wróć do pierwszego kroku: empatii.

Design Thinking to niekończący się, iteracyjny proces, którego celem jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań dla ludzi. Pierwszym krokiem zawsze jest empatia, którą realizujemy przez obserwację i rozmowę. Przechodząc przez kolejne etapy, dochodzimy do testowania, gdzie nie tylko uzyskujemy odpowiedzi, ale nie wpadamy także w panikę, gdy pojawiają się nowe wątpliwości. Gdy tak się wydarzy, powinniśmy wrócić do etapu empatii i znowu spojrzeć oczami naszych użytkowników na naszą koncepcję.

Stanisław Eysmont