0
  • BRAK SZKOLEŃ W KOSZYKU

    Dodaj jeden z naszych warsztatów

0
  • BRAK SZKOLEŃ W KOSZYKU

    Dodaj jeden z naszych warsztatów

Enter your keyword

post

Budowanie MVP – sprawdź, czy oferta zainteresuje klienta cz. 3

Budowanie MVP – sprawdź, czy oferta zainteresuje klienta cz. 3

Sprawdź wcześniejsze części artykułu

Budowanie MVP – sprawdź, czy oferta zainteresuje klienta cz. 1

Budowanie MVP – sprawdź, czy oferta zainteresuje klienta cz. 2

Z poprzednich artykułów dowiedziałeś się czym jest MVP, jak je stworzyć oraz w jaki sposób testować swój pomysł na biznes. W tej części artykułu przedstawię Ci zastosowanie MVP na przykładzie startupu Tutlo. 

Tutlo – jak bez budżetu zweryfikować pomysł na biznes

Świetnym przykładem weryfikacji pomysłu biznesowego w oparciu o metodologię Lean Startup jest przykład startupu Tutlo, który uruchomiłem razem ze wspólnikami w październiku 2015 roku. Zaczynaliśmy od totalnego zera, a dziś z usług naszej platformy w każdym miesiącu korzysta kilkuset klientów i kilkudziesięciu lektorów. Za rozwój platformy odpowiada 15-osobowy zespół. Mieliśmy okazję brać udział w programie akceleracyjnym w inkubatorze DMZ w Toronto, a także uczestniczyliśmy w polskiej edycji programu Orange Fab. Choć jesteśmy na początku swojej drogi, to już udało się wiele osiągnąć, z czego jesteśmy bardzo dumni.

Tutlo jest platformą do nauki języka angielskiego online. To, co nas wyróżnia, to nauka z native speakerami i możliwość połączenia na żądanie, bez umawiania – zawsze kiedy to my mamy na to ochotę. W platformie klienci realizują spersonalizowany kurs językowy poprzez kontakt z nauczycielami z całego świata.

W codziennej pracy nad Tutlo w każdym tygodniu korzystamy z wielu elementów metodologii Lean Startup, traktując to podejście jako pewną filozofię rozwoju naszej firmy.

Lean Startup i MVP towarzyszyło nam od samego początku pracy nad platformą. Na pomysł Tutlo wpadłem razem z moim wspólnikiem Tomkiem Jabłońskim we wrześniu 2015 roku. W trakcie wakacji do naszego biura zapraszaliśmy lektorów, native speakerów języka angielskiego, ponieważ chcieliśmy podnieść swoje kompetencje językowe. Niestety nasz bardzo intensywny tryb życia nie pozwalał na efektywne korzystanie z zajęć, które często przekładaliśmy lub odwoływaliśmy. Na bazie tych doświadczeń wpadliśmy na pomysł, aby stworzyć platformę do nauki języka angielskiego na żądanie bez potrzeby umawiania, gdzie w dowolnym momencie dnia będziemy mogli połączyć się z lektorem.

Platforma miała działać w modelu ekonomii współdzielenia, a więc lektorami, którzy prowadzą zajęcia, nie są profesjonalni nauczyciele z wykształceniem pedagogicznym, a zwyczajni, uśmiechnięci, pogodni native speakerzy, którym będziemy dostarczać gotowe materiały do zajęć tak, by mogli skutecznie uczyć innych angielskiego.

Na samym początku przeprowadziliśmy serię wywiadów z potencjalnymi odbiorcami naszej usługi, by przekonać się, czy planowane przez nas funkcjonalności będą rozwiązywały realne potrzeby. Na etapie wywiadów weryfikowaliśmy hipotezę odnośnie formy nauki i okazało się, że dużo bardziej wygodną formą jest połączenie online zamiast spotkania w świecie rzeczywistym.

Na początku pracy nad projektem udało nam się zaangażować do zespołu świetnych programistów, którzy postawili jednak dla nas warunek rozpoczęcia prac programistycznych – musieliśmy podjąć się zgromadzenia przynajmniej kilkunastu osób chętnych do skorzystania z platformy, aby prace programistyczne ruszyły.

Nie było to łatwe zadanie, biorąc pod uwagę brak ani jednej linijki kodu, ale podjęliśmy się wyzwania. Przystępując do prac nad MVP Tutlo, postanowiliśmy stworzyć prostą stronę internetową na platformie WordPress, gdzie opisaliśmy Tutlo tak, jakby działało już od 3 lat na rynku. Na stronie daliśmy możliwość zakupu nauki w naszej platformie w przedsprzedaży z dużym rabatem. Komunikowaliśmy, że start nauki odbędzie się pod koniec listopada 2015 roku. Termin ten uzgodniliśmy wcześniej z naszymi programistami, którzy ocenili ten termin jako realny.

Aby uwiarygodnić się w oczach klientów, na stronie umieściliśmy kilka filmików z lektorami, z którymi można będzie uczyć się w Tutlo. Filmiki zamówiliśmy u aktorów za pośrednictwem serwisu fiverr.com, a za każdy filmik zapłaciliśmy 5 dolarów. W trakcie filmików anglojęzyczni lektorzy zachęcali do skorzystania z platformy i m.in. na ekranie telefonu pokazywali imitacje działającej aplikacji, czyli jeden ekran graficzny, który zaprojektowałem samodzielnie w serwisie canva.com

Całą stronę internetową z wszystkimi informacjami oraz gotowym systemem płatności udało nam się przygotować w ciągu 2 dni. Kolejnym krokiem było uruchomienie płatnego marketingu internetowego, który miał przyciągnąć osoby potencjalnie zainteresowane nauką języka angielskiego do naszej witryny internetowej. Za pomocą kampanii na Facebooku i Google Adwords, a także udostępniając informacje o Tutlo na grupach dyskusyjnych, w krótkim czasie udało nam się wygenerować pierwszą sprzedaż i łącznie kilkadziesiąt osób wykupiło dostęp do naszej platformy w przedsprzedaży, a my wiedzieliśmy, że realizacja naszego pomysłu biznesowego ma sens.

Samo potwierdzenie wstępnego zainteresowania produktem to dopiero początek. Od tamtej pory nieustannie weryfikujemy wiele hipotez biznesowych, które dotyczą głównie procesu pozyskania i obsługi klienta.  W ciągu ostatnich miesięcy musieliśmy dowiedzieć się, do jakiej grupy docelowej powinniśmy kierować marketing, jaka powinna być wartość kursu czy też schemat ich realizacji.

Najważniejszy jest zawsze pierwszy krok, a nasza historia rozwoju Tutlo pokazuje, iż można ten krok wykonać bardzo szybko bez angażowania jakichkolwiek środków finansowych – wystarczą chęci i trochę kreatywności.

Jeśli chcesz wystartować z własnym biznesem już teraz zapisz się na szkolenie Lean Startup – od pomysłu do finansowania.

Damian Strzelczyk

Startup Academy