CASE STUDY:

Programy inkubacyjne dla mazowieckich studentów 

 

Startup Academy odpowiadając na strategię Województwa Mazowieckiego podjęło działania mające na celu aktywizację studentów i doktorantów w obszarze innowacyjności i przedsiębiorczości w subregionach płockim i radomskim. Przy wsparciu ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz wspólnie z regionalnymi partnerami w 2024 roku zrealizowano programy preinkubacyjne „Płocka Akademia Przedsiębiorczości i Innowacyjności” (partner: Stowarzyszenie Academia Economica) oraz „Radomska Akademia Przedsiębiorczości i Innowacyjności” (partner: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Radomskiego im. K. Pułaskiego).

Każdy z programów posiadał podobną strukturę zakładającą charakter kaskadowy realizowanych działań od szerokiego naboru i BootCampu otwierającego po finałowe prezentacje najlepszych zespołów składających się z ok. połowy uczestników rozpoczynających program.

Na programy składało się 6 miesięcy działań o różnym charakterze obejmujących:

organizację wydarzeń takich jak: konferencja prasowa otwierająca program, inicjujący program 2 dniowy BootCamp pełen inspirujących warsztatów, Semi Demo Day wydarzenie wewnętrzne wyłaniające 8 zespołów do pracy z ekspertami nad pomysłem biznesowym i finałowym pitch deckiem oraz finałowy Demo Day z prezentacjami przed jury i pełnymi aulami publiczności (po ok. 150 osób w obu programach) i walką o zwycięstwo oraz nagrody

warsztaty i szkolenia: programy zawierały ponad 50 godzin szkoleń i warsztatów przeprowadzających uczestników przez świat przedsiębiorczości i innowacyjności od generowania i walidacji pomysłów biznesowych, przez modele biznesowe, customer development, elementy marketingowe, elementy formalno-księgowe prowadzenia biznesu oraz pitching

opieka menedżerów inkubacji: zespoły po BootCampie otrzymały wsparcie menedżerów inkubacji czuwających nad pracą zespołów, doradzających i motywujących do działań oraz diagnozujących indywidualne potrzeby doradcze i eksperckie danego zespołu

doradztwo i mentoringi biznesowe, technologiczne/branżowe oraz pitchingowe: 8 zespołów wyselekcjonowanych podczas Semi Demo Day otrzymywało pakiet 15 godzin indywidualnych doradztw z mentorami i ekspertami dopasowywanymi pod okiem menedżerów inkubacji do swoich potrzeb

nagrody: programy zakładały nagrody rozwojowe dla zespołu o największym potencjale wybieranym podczas Semi Demo Day w postaci puli 5 tys. zł. na zagraniczne wydarzenie o tematyce startupowej/przedsiębiorczej dla przedstawicieli zespołu; nasi laureaci wykorzystali nagrody na wydarzenia w hiszpańskiej Salamance (Startup OLE) oraz Helsinkach (Slush!); podczas finałowego Demo Day zespoły walczyły o 10 000 zł nagrody głównej oraz 5 000 zł nagrody publiczności; dodatkowo pozyskaliśmy partnera technologicznego OVHcloud, który przyznał vouchery technologiczne na rozwiązania chmurowe dla wybranych zespołów, każdy umożliwiający wykorzystanie w ramach rozwoju swoich pomysłów na usługi chmurowe wartości dziesiątek tys. euro.

otwarte webinary z ekspertami promujące postawy przedsiębiorcze i wiedzę ekspercką: programy miały też elementy skierowane ogólnie do społeczności Mazowsza w postaci 4 webinarów w każdym z programów o otwartej rekrutacji uczestników, z naszych wydarzeń poświęconych tematyce generowania innowacji, pozyskiwania finansowania, budowania wizerunku, marketingu, automatyzacji, własności intelektualnej, rozwoju organizacji, aspektów księgowych, w naszych webinarach wzięło udział łącznie ponad 300 osób

promocja i rekrutacja: jednym z kluczowych wyzwań w każdym z programów była rekrutacja uczestników, wymagała ona szeregu działań zarówno kampanii w mediach społecznościowych on-line jak i bezpośrednich na lokalnych uczelniach, realizowaliśmy płatne kampanie w social-mediach, mailingi, spotkania ze studentami, webinary informacyjno-promocyjne, angażowaliśmy pozyskanych partnerów na potrzeby skutecznej rekrutacji; pozyskanie uczestników okazało się najbardziej wymagającym elementem realizacyjnym, ale ostatecznie zrealizowanym zgodnie z wymaganiami; programy wiązały się również z szeregiem działań promocyjnych na rzecz programu oraz eksponujących wizerunek Województwa Mazowieckiego, w tym organizacji konferencji prasowej, pozyskania patronatów medialnych oraz publikacji artykułów w lokalnych mediach, przygotowaniem szeregu grafik promocyjnych, a także spotów zachęcających do rekrutacji

ewaluacja programów: w wyniku przeprowadzonej ewaluacji potwierdzono podniesienie kompetencji uczestników programu, a także co niezmiernie satysfakcjonujące nasze działania uzyskały również wysokie oceny uczestników zarówno ogólne (4,62/5 Płock, 4,32/5 Radom), jak i każdego z poszczególnych aspektów realizowanych działań wymienionych powyżej. 

Celem szerszego zapoznania się z programami zapraszamy do lektury krótkich raportów podsumowujących:

Raport podsumowujący Płocką Akademię Przedsiębiorczości i Innowacyjności

Raport podsumowujący Radomską Akademię Przedsiębiorczości i Innowacyjności

 

 

Skip to content