
CASE STUDY:
Przedsiębiorcza Młodzież – Wyzwól swój potencjał!
Bezpośrednim efektem realizacji programu jest przeprowadzenie:
1) dwudniowych warsztatów wyjazdowych dla nauczycieli reprezentujących szkoły biorące udział w projekcie, w dniach 13-14 maja 2024 r. przeszkolonych zostało 17 nauczycieli, którzy poznali w tym czasie metodologię rekrutacji uczestników do II etapu projektu, ale również otrzymali kompleksową wiedzę z zakresu szeroko rozumianej przedsiębiorczości w aspekcie praktycznym.
I ETAP – ELIMINACJE
2) 12 warsztatów inspiracyjnych w 12 radomskich szkołach ponadpodstawowych:
16.05 godz. 9:00-12:00 Zespół Szkół Elektronicznych
22.05 godz. 9:00-12:00 Zespół Szkół Zawodowych „Hubal”
27.05 godz. 9:00-12:00 Zespół Szkół Samochodowych
27.05 godz. 12:30 – 15:30 III Liceum Ogólnokształcące
28.05 godz. 11:00-14:00 Zespół Szkół Technicznych
29.05 godz.12: 00-15:00 VII Liceum Ogólnokształcące
3.06 godz.9:00-12:00 XI Liceum Ogólnokształcące
5.06 godz. 9:00 -12:00 IV Liceum Ogólnokształcące
5. 06 godz. 12:30-15:30 ZS Ekonomicznych
7.06 godz. 11:00-14:00 XI Liceum Ogólnokształcące
3.10 godz. 11:00-14:00 V Liceum Ogólnokształcące
II ETAP – FINAŁ
3) dwóch webinarów online przeprowadzonych na platformie Teams:
3.10.2024 godz.12-16
22.10.2024 godz. 12-16
w webinarach udział wzięli przedstawiciele 22 zespołów zakwalifikowanych do II etapu projektu.
4) wizyt w hubach i coworkach zlokalizowanych w Warszawie, w dniu 30.10.2024 r. uczestnicy II etapu projektu zostali zabrani z Radomia do Warszawy na wizyty studyjne podczas których odwiedzili: Centrum Kreatywności Targowa, Makerspace oraz Inkubator BUW. Młodzież została zaznajomiona z działalnością hubów i coworków, zainspirowana do tworzenia własnych biznesów. Uczniowie zostali zapoznani z różnymi modelami pracy i rozwoju biznesu.
Program wizyt:
Prezentacja huba/coworku:
Prezentacja przykładowych firm działających w hubie/coworku
Zwiedzanie huba/coworku:
Poznanie infrastruktury i dostępnych udogodnień
Rozmowa z pracownikami huba/coworku
5) dwudniowe warsztaty symulacji biznesowych przy wykorzystaniu narzędzia REVAS. W ramach symulacji uczestnicy podjęli realne decyzje biznesowe zarządzając wirtualnym przedsiębiorstwem doświadczając biznesu m.in.: tworzyli stanowiska pracy, zatrudniali pracowników, ustalali wynagrodzenia, kupowali sprzęt, inwestowali w reklamę tradycyjną oraz internetową, ustalali ceny dostarczanych produktów/usług. Branżowe Symulacje Biznesowe połączyły wiedzę teoretyczną z praktycznymi ćwiczeniami, rozwinęli kompetencje 4K – kreatywność, kooperacja, komunikatywność i krytyczne myślenie.
Spośród zespołów biorących udział w rozgrywce zostało wyłonionych (na podstawie rankingu) 10 najlepszych z najwyższymi wynikami.
10 najlepszych zespołów zostało zaproszonych do zaprezentowania swoich pomysłów biznesowych podczas oficjalnej gali podsumowującej program.
Zespoły prezentujące się na Gali w dniu 6 grudnia 2024 r.:
1 CODE CENTER
2 KMK NET
3 Beauty on Wheels
4 ParkOn
5 AMOZEK
6 E-LOCALBOOST
7 LEATHER WORLD
8 RADSHOT
9 AjPick
10 DOG HOLIDAY
6) Każdy uczestnik drugiego etapu otrzymał bezpłatny dostęp do szkolenia online pt. Startup Sprint o wartości 399 pln per osoba.
7) Zrealizowanych zostało 199h sesji mentoringowych. Indywidualne spotkania z mentorami dotyczyły zarówno obszaru przedsiębiorczości (aspekt modeli biznesowych, księgowości, marketingu, sprzedaży itp.) jak również planowania kariery edukacyjnozawodowej w oparciu o doświadczenia z prowadzenia wirtualnej firmy. Każda z osób biorących udział w drugim etapie projektu otrzymała nie więcej niż 4 godziny indywidualnego wsparcia mentorskiego.
Uczniowie zdobyli praktyczną wiedzę i umiejętności przedsiębiorcze, które będą mogli wykorzystać w przyszłych inicjatywach biznesowych: rozwinęli kompetencje osobiste m.in. kreatywność, myślenie krytyczne, myślenie, projektowe; kompetencji społecznych m.in. umiejętność współpracy, zarządzanie ludźmi, przedsiębiorczość; nabyli umiejętności planowania kariery edukacyjno-zawodowej.
8) Przekazanie dostępu do narzędzia do symulacji biznesowej dostarczonego przez firmę Reves szkołom zwycięskich zespołów
9) członkowie dwóch najlepszych zespołów otrzymali specjalne nagrody rzeczowe w postaci sprzętu multimedialnego do kwoty 1000 pln.
Zwycięskie zespołu: CODE CENTER, DOG HOLIDAY
W I etapie projektu przeszkolonych zostało łącznie 399 uczniów co blisko o 25% przekroczyło pierwotne założenia oraz 17 nauczycieli ze szkół objętych wsparciem; w II etapie 62 osoby objęte zostały wsparciem.
10) Powstała strona internetowa promująca projekt: https://startupacademy.pl/przedsiebiorcza-mlodziez/
11) W dniu 6 grudnia 2024 r. zorganizowana została Gala podsumowująca działania projektowe, na której zaprezentowało się 10 najlepszych zespołów, przedstawiciele województwa mazowieckiego wraz z reprezentantem urzędu miasta w Radomiu oraz przedstawicielami realizatora projektu tj. Instytutu Kreowania Przedsiębiorczości wybrali 2 najlepsze, które uzyskały nagrody w postaci dostępu do programu symulacji biznesowej dla dwóch zwycięskich szkół, każdy członek zwycięskiego zespołu otrzymał nagrodę rzeczową w postaci sprzętu multimedialnego do kwoty 1000 zł.
Wydarzenie zostało zrealizowane w prestiżowym miejscu na terenie Radomia w Kamienicy Deskurów. Oprócz przedstawiciel władz miasta, urzędu marszałkowskiego, wykonawcy i zakwalifikowanych zespołów w wydarzeniu wzięli udział Dyrektorzy szkół, uczniowie oraz przedstawiciele prasy.
Program zaszczepił w młodych ludziach ducha przedsiębiorczości, kształtując postawy i umiejętności niezbędne do aktywnego uczestniczenia w gospodarce przyszłości, co jest kluczowe w świetle dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Młodzież nauczyła się podejmować własne decyzje, stała się bardziej odporna na zmiany gospodarcze i lepiej przygotowana do stawienia czoła przyszłym wyzwaniom. Pobudzone zostało kreatywne myślenie, niezbędne w kontekście rozwiązywania problemów i generowania innowacyjnych pomysłów. Wspieranie tej umiejętności w młodych ludziach ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarek opartych na wiedzy, gdzie innowacja jest głównym motorem wzrostu. Program wyposażył uczestników w narzędzia niezbędne do tworzenia wartości dodanej w różnych sektorach gospodarki. Wykształcona umiejętność pracy zespołowej, pozwoli młodzieży efektywnie współpracować nad wspólnymi celami. Ucząc młodzież pracy w grupie, przyczyniliśmy się do kształtowania przyszłych liderów i przedsiębiorców, którzy będą w stanie budować i utrzymywać silne, innowacyjne zespoły projektowe.
W długoterminowej perspektywie, program ma za zadanie stworzyć pokolenie liderów i innowatorów, którzy będą inicjatorami zmian w swoich społecznościach. Przyczynią się oni do tworzenia nowych miejsc pracy, poprawy jakości istniejących ofert pracy oraz wprowadzania innowacyjnych rozwiązań i usług. W efekcie, program wspierania przedsiębiorczości młodzieży stał się potencjałem nie tylko do przyczynienia się do wzrostu gospodarczego, ale również do budowania bardziej zrównoważonych i inkluzywnych społeczności, które cenią kreatywność, innowację i współpracę.
Zleceniobiorca zrealizował obowiązek informacyjny polegający na umieszczeniu logotypu Marki Mazowsze i logotypu programu wsparcia – „Mazowsze dla organizacji pozarządowych” oraz informacji, że zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków otrzymanych od Zleceniodawcy poprzez zastosowanie formuły: „Zadanie publiczne dofinansowane ze środków z Samorządu Województwa Mazowieckiego” na wszystkich materiałach informacyjno-promocyjnych, publikacjach, informacjach dla mediów, na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych, a także we wszystkich wystąpieniach publicznych dotyczących realizowanego zadania publicznego, w sposób zapewniający jego dobrą widoczność.
Przy wykonywaniu zadania publicznego Zleceniobiorca, zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnił dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami, którzy byli odbiorcami zadania publicznego w zakresie szczegółowo określonym w ofercie, stanowiącym załącznik nr 1 do Umowy.