0
  • BRAK SZKOLEŃ W KOSZYKU

    Dodaj jeden z naszych warsztatów

0
  • BRAK SZKOLEŃ W KOSZYKU

    Dodaj jeden z naszych warsztatów

Enter your keyword

post

Co to jest startup? Czy każda firma jest startupem?

Co to jest startup? Czy każda firma jest startupem?

Wiele osób niejednokrotnie zadaje lub zadawało sobie pytanie czy zaryzykować i zdecydować się na własną firmę, startup. Budowanie własnego biznesu to proces długotrwały i niekiedy bardzo trudny, okres wzlotów i upadków zarówno dla przedsiębiorcy jak i samego biznesu.

Obecnie bardzo często spotkamy się z pojęciem startupu. Pojęcie to używane jest nagminnie, ale czy zawsze używane jest zgodnie ze swoim znaczeniem? Aby to ocenić konieczne jest zapoznanie się z twórczością, dwóch mężczyzn Steve’a Blanka oraz Erica Riesa. A więc zdefiniujmy pojęcie startupu według najczęściej przytaczanych teorii.

Fundamentalne podstawy sformułował Steve Blank, lektor przedsiębiorczości na renomowanych uczelniach takich jak: Stanford czy Berkley. Definiuje on startup jako organizację stworzoną w celu poszukiwania powtarzalnego i skalowalnego modelu biznesowego. Blank osobiście angażowała się w budowę kilku początkowych biznesów. Za priorytet naukowiec stawia sobie cel, w jakim tworzymy startup. Powinien być on tak sformułowany, by umożliwiał podbijanie kolejnych rynków oraz by gwarantował rozwój jednostki zgodny z założeniami modelu biznesowego oraz planami właścicieli czy inwestorów, jeżeli dany startup takich posiada. Atutem tej definicji jest przede wszystkim to, że jest ona prosta w zrozumieniu, jednakże jest to też jej wadą. Wyjaśnienie pojęcia jest na tyle uniwersalne, że można śmiało dopasować je do innej organizacji np. małej firmy. Każdy biznes powinien się rozwijać i odnaleźć taki model biznesowy, który będzie mógł być kontynuowany, powtarzany i odróżniał go od pozostałych, konkurencyjnych biznesów.

Można więc próbować odpowiedzieć na pytanie co sprawia, że jedną firmę zaliczymy do startupów, a inne zakwalifikujemy jako zwykłą małą firmę, działalność gospodarczą.

Bliski odpowiedzi na to pytanie był Eric Ries, twórca „The Lean Startup”, książki, w której wyszczególnił cechy nowopowstałych biznesów.

Ries definiując termin startupu kierował się filozofią Lean. Jego zdaniem startup to przedsięwzięcie, które stworzono w celu wykreowania nowego produktu bądź usługi w warunkach ryzykownych, braku pewności. W pierwotnej, nie przetłumaczonej wersji definiowanie zjawiska określa się następująco: „a human institution designed to create new products and services under conditions of extreme uncertainty”. W przypadku tej definicji nie możemy już każdej małej firmy nazwać  startupem, a tylko te, które rozpoczynając swoją działalność ponosząc ryzyko, że dany produkt/usługa może nie zostać zaakceptowana przez klienta. Niepewność związaną z działalnością potęguje to, że dany model biznesowy nie ma bezpośredniego odwzorowania w innej, podobnej organizacji, ponieważ nikt wcześniej takiego biznesu nie prowadził. Nie ma możliwości przewidzenia reakcji popytowej, warunków oraz powodzenia całego przedsięwzięcia w początkowej fazie działalności. Funkcjonowanie jako startup warunkuje również brak możliwości oszacowania wyników dla jednostki, można to zrobić wzorując się na własnych doświadczeniach lub innych konkurencyjnych podmiotów, jednak z racji innowacji startupu nie ma możliwość dokładnego odwzorowania. Dodatkowym elementem, który nie został uwzględniony w definicji jest to, że działalność ta ma krótką historię istnienia na rynku, jednak nie ma z góry określonej granicy czasowej funkcjonowania.  Moment kiedy startup zamienia się w firmę jest uzależniony od tego w jakiej branży funkcjonuje, jak długo trwa ocena ryzykowności oraz rozpoznanie uwarunkowań działalności na rynku. Jeżeli dany produkt/usługa nie jest skomplikowana i łatwa do wprowadzenia na rynek to weryfikacja modelu biznesowego może potrwać jedynie kilka tygodni. Jednak w przypadku skomplikowanych projektów, np. takich, w których konieczne są prowadzone długotrwałe badania, to weryfikacja modelu może potrwać nawet kilka lat.

Trzeba uwzględniać również wszystkie zaistniałe zmiany, nie ma bowiem możliwość stworzenia takiej firmy, której model biznesowy będzie idealnie zaplanowany od początku do końca, ulega on ciągłemu dostosowaniu do realiów i zmieniającego się rynku. Niekiedy zdarza się, że modele zmieniane są całkowicie i tworzone od początku, z nowymi założeniami.

Autor: Konrad Rojek