0
  • BRAK SZKOLEŃ W KOSZYKU

    Dodaj jeden z naszych warsztatów

0
  • BRAK SZKOLEŃ W KOSZYKU

    Dodaj jeden z naszych warsztatów

Enter your keyword

post

Historia sukcesu Audiomagic

Historia sukcesu Audiomagic

Nazwa firmy: Audiomagic
Twórcy: Patryk Lauryn
Branża: Sprzedaż/import/dystrybucja
Lokalizacja Warszawa

 

 

 

Patryk Lauryn to właściciel Audiomagic – sklepu internetowego i stacjonarnego, będącego importerem i dystrybutorem wielu marek słuchawek i sprzętu audio, tj. Audeze, Westone, Final Audio czy Cayin – szeroko znanych w środowisku melomanów i audiofilów ceniących sobie najwyższą jakość dźwięku.

 

SKĄD POMYSŁ? – PASJA I ZBIEG OKOLICZNOŚCI

Patryk, jako młody chłopak i miłośnik muzyki, zajmował się testowaniem i recenzowaniem słuchawek. Zainteresowany tematem starał się odkrywać ciągle nowe marki, nierzadko takie, które nie były jeszcze dostępne w Polsce. To skłoniło go do zakupu pierwszego sprzętu z zagranicy.

Swój biznes rozpoczął całkiem przypadkiem:)

Zamawiając wspomniane słuchawki na swoje potrzeby, zakupił większą ilość, aby obniżyć koszty transportu z zagranicy. Co ciekawe – okazało się, że na tym nie tylko nie stracił, a nawet zyskał. Pozostałe pary odkupili jego znajomi, a po pewnym czasie, zachęceni świetną jakością sprzętu, zaczęli wracać po więcej.

“W ten sposób to się zaczęło, na początku to nie był żaden plan na biznes.”

Po sprzedaży pierwszych sztuk i zdobyciu stałych klientów Patryk zaczął zamawiać coraz więcej sprzętu marek wcześniej nieznanych w Polsce. Wyróżniała je wysoka jakość dźwięku i przystępna dla każdego cena, co było również rezultatem, tego, że Patryk kontaktował się bezpośrednio z jego producentami.

PIERWSZE KROKI – NAJPIERW ROZWÓJ, POTEM ZYSK

Patryk rozpoczął swój biznes, ponieważ miał już pierwszych klientów. Nie planował wtedy zakładania własnej działalności. Robił to, co lubił i czym się interesował, a klienci “przyszli sami”.

Fachowe wsparcie biznesowe i pierwszą osobowość prawną Patryk otrzymał w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości przy Szkole Głównej Handlowej, gdzie w tym czasie studiował. Takie rozwiązanie pozwoliło mu na połączenie studiów i własnego biznesu, nie zaniedbując przy tym żadnego z tych obszarów.

Po pewnym czasie działalności Audiomagic, do Patryka zaczęły się zgłaszać również sklepy, które chciały sprzedawać sprzęt oferowany przez Audiomagic i dzielić się z nim marżą. Tak pojawił się pomysł, że firma nie musi być tylko sklepem, ale również głównym dystrybutorem.

Przez pierwsze dwa lata cały zysk, który generował Audiomagic był reinwestowany w dalszy jego rozwój i poszerzanie asortymentu. Wkrótce firma oferowała nie tylko wysokiej klasy słuchawki, ale również wzmacniacze i odtwarzacze, zarówno te stacjonarne, jak i przenośne.

 

 

FINANSOWANIE – KARTY KREDYTOWE?

Na początku Audiomagic było finansowane kapitałem, który Patryk zdobywał z różnych źródeł. Część stanowiły jego własne oszczędności, część pożyczył od przyjaciół i rodziny, a trzecia część pochodziła z 2 kart kredytowych.

Była to odważna decyzja, ponieważ w ciągu jednego miesiąca musiał zarobić na sprzedaży sprzętu tyle, aby spłacić zaciągnięty na kartach dług. Udało mu się! A zarobione pieniądze wystarczyły nie tylko na spłatę, ale także zakup kolejnych słuchawek.

Kamieniem milowym w rozwoju firmy było wejście kapitałowe funduszu AIP Seed Capital, który za 15% udziałów w firmie, przekazał na rozwój Audiomagic 100 000 zł.

“Jeśli bierzemy od kogoś pieniądze to musimy się starać zdwojoną siłą, żeby tych pieniędzy nie zaprzepaścić”

Fundusze te pozwoliły firmie się rozwinąć i poszerzyć sieć dealerską.

Z upływem lat, Patryk nadal miło wspomina współpracę z AIP Seed Capital, które oprócz inwestycji w jego biznes, dało mu dostęp do sieci kontaktów i wsparcie mentorskie.

 

AUDIOMAGIC OBECNIE

Obecnie Audiomagic to nie tylko stacjonarny sklep ze słuchawkami i sprzętem audio, ale takżę bardzo dobrze prosperujący sklep internetowy. A to jeszcze nie wszystko, a zarazem połowa tego czym zajmuje się Patryk.

Dodatkowo firma jest również głównym importerem i dystrybutorem wielu marek słuchawek z USA i Chin, które znane są powszechnie w środowisku melomanów i audiofilów, ceniących sobie najwyższą jakość dźwięku. Audiomagic dostarcza sprzęt do prawie 70 sklepów dealerskich w Polsce, z których ponad połowa aktywnie sprzedaje dostarczony asortyment i stale zamawia następny.

Audiomagic to:

  • sklep stacjonarny z salą odsłuchową
  • sklep internetowy
  • importer sprzętu audio
  • dystrybutor sprzętu audio

Sprzęt oferowany przez Audiomagic można również zakupić w serwisie Allegro oraz Ceneo.

 

POZYSKIWANIE KLIENTÓW

Klientami firmy są zarówno klienci indywidualni jak i sklepy, z którymi współpracuje dostarczając im asortyment.

Na początku było kilka sklepów dealerskich, które same zgłosiły się do Patryka, który następnie nawiązał współpracę z większymi graczami na rynku tj. Komputronik, RTV AGD czy Morele.net, którzy są obecnie największymi odbiorcami sprzętu importowanego przez Audiomagic.

Nawiązanie współpracy z dużymi sieciami sklepów, wymagało od Patryka dużo wysiłku, ponieważ musiał przekonać managerów wysokiego szczebla, że słuchawki marek, które im oferuje będą się sprzedawać, tak jak w mniejszych, specjalistycznych sklepach, a nawet lepiej.

Taki rozwój wydarzeń sprawił, że Patryk nie stara się już pozyskiwać nowych dealerów, a tylko pobudzać działania obecnych, ponieważ jak sam twierdzi:

“Rozsądnie podchodzę do tej sprawy, staram się, aby ostrożnie wybierać nowych dealerów i nie mieć każdego w swojej sieci. Nie wpłynęłoby to dobrze na marki, które oferuję, jeśli sprzedawane byłyby one wszędzie.”

Dzięki współpracy, sklepy dealerskie wykonują część działań promocyjnych, co stwarza jeszcze szersze podejście do klienta indywidualnego.

 

REKLAMA

Promocja marki skupia się przede wszystkim na reklamie w Google Adwords oraz działaniach influencerskich. Bardzo dobre rezultaty przynoszą recenzję blogerów i vlogerów, którzy testują sprzęt i recenzują go na swoim blogu bądź kanale na Youtube.

Skutkiem takich działań jest przede wszystkim wzrost sprzedaży, nie tylko w sklepie internetowym Audiomagic czy na platformie Allegro, ale w całej sieci dealerskiej, która notuje wtedy wzmożone zainteresowanie i zapotrzebowanie na sprzęt. W ten sposób rośnie także rozpoznawalność wspomnianych marek na polskim rynku.

Jedną z blogerskich recenzji możecie przeczytać tutaj.

 

KŁOPOTY – TEŻ SIĘ ZDARZAJĄ

Oczywiście, jak to w biznesie bywa, czasem nie jest kolorowo, tak i w Audiomagic zdarzają się przejściowe problemy. Na szczęście nie było ich zbyt wiele i nie odbiły się na firmie w dużym stopniu. Nie spowolniły też jej dalszego rozwoju.

Częstym przypadkiem w handlu z zagranicznymi kontrahentami są transakcje, które nie dochodzą do skutku. Audiomagic przekonało się o tym na własnej skórze, gdy pomimo zapłaty – towar do Polski nie dotarł. Obecnie w celu uniknięcia takich sytuacji Patryk ma swoich współpracowników, także poza granicami, którzy pilnują i sprawdzają prawidłowość zawieranych transakcji.

Czasem zdarzają się również błędy ludzkie, jak ten z ostatnich miesięcy, gdy niedoświadczony pracownik Patryka, zamieścił na stronie internetowej sklepu 2 zdjęcia, do których nie mieli oni praw. W konsekwencji czego, autor oczekuje od nich obecnie wysokiej zapłaty, znacznie przewyższającej wartość zdjęć.

Ta historia jest przestrogą nie tylko dla Audiomagic, ale również dla innych firm, które zamieszczają zdjęcia w swoich kanałach komunikacji z klientem. Prawa autorskie to nie przelewki i każdy powinien je uszanować.

Istnieją także problemy związane z sezonowością. Tak jak w większości biznesów … Spadek klientów Patryk zawsze  odnotowywuje w wakacje, kiedy ludzie spędzają czas na urlopach i rekreacji. Jednak dla kogoś, kto prowadzi biznes od 8 lat, jest to prawda stara jak świat. Klienci wrócą wraz z rozpoczynającym się rokiem szkolnym czy akademickim, a apogeum sprzedaż osiągnie w grudniu, w okresie przedświątecznym.

Inne problemy wiążą się jednak z ustalaniem cen, które powszechnie znane są w interncie, na różnych forach i portalach branżowych. Ich zmiana nie wpływa korzystnie na sprzedaż, ale czasem Audiomagic nie ma innego wyjścia, ponieważ istnieją czynniki ekonomiczne, na które nie ma wpływu.

 

USTALANIE CEN – OD CZEGO ZALEŻY?

Importowanie sprzętu z USA i Chin wiąże się z ich zakupem w obcej walucie, co powiązane jest z koniecznością przewalutowanie ich cen.

Dobra sytuacja jest wtedy, gdy kurs walut nie waha się zbytnio, ale gdy cena za 1$ rośnie do niemal 4,20zł, zaczynają się poważne problemy.

Gdy ceny ustalane są przy standardowej stawce dolara, trudno z dnia na dzień podnieść je i to w znacznym stopniu. Trudno także przekonać klientów, aby zapłacili za dany produkt więcej, jeśli wiedzą z internetowych źródeł, że kosztował on mniej.

Z tego względów Audiomagic zanotował jeden z poważniejszych kryzysów, ponieważ w takiej sytuacji byli zmuszeni podnieść ceny sprzedawanego sprzętu, co z kolei odbiło się utratą wielu klientów.

Obecnie, gdy kurs dolara wrócił do stabilnego poziomu, ceny mogły wrócić do swojej standardowej wysokości i wszystko wróciło do normalności.

 

PLANY I WYZWANIA NA PRZYSZŁOŚĆ

Największym wyzwaniem na przyszłość dla Audiomagic jest zwiększenie rozpoznawalności marek, które oferują. Obecnie są one znane w dość wąskim, choć ciągle się powiększającym, gronie odbiorców, jakimi są miłośnicy i pasjonaci muzyki.

Od 2 lat firma Patryka utrzymuje się na stabilnym poziomie i nie planuje większych zmian w swoim modelu biznesowym.

 

“Możesz mieć nawet najlepszy produkt, ale jeśli rynek ma tendencję spadkową, masz małe szanse na osiągnięcie sukcesu”

 

Osoba, która mnie inspiruje: Przyjaciele
Strona www: http://audiomagic.pl/

 

Artykuł na podstawie rozmowy Karoliny Piotrowskiej z Patrykiem Laurynem.

Korekta Aleksandra Proksa-Bielawa.