Startup Blog

W Europie firmy rodzinne stanowią ok. 60% wszystkich przedsiębiorstw zaliczanych do mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, co jest znacznym udziałem procentowym w gospodarce. Ze względu na swoją rodzinną strukturę borykają się one z różnymi problemami i wyzwaniami, które muszą pokonywać w perspektywie zarówno krótkoterminowej, jak i długo.

Sprostanie wyzwaniom firm rodzinnych w długiej perspektywie może stanowić być albo nie być dla wielu z nich. Model działania, który sprawdzał się od pokoleń, potrzebuje często zmian, które stymulowane są przez zmiany zwyczajów konsumentów, szybki rozwój technologii oraz wchodzenie na rynek nowych konkurentów.
Z tych tych względów firmy powinny poszukiwać nowych ścieżek działania i wprowadzać nowe, innowacyjne produkty i usługi, a także optymalizować sam proces produkcji i logistyki. Dzięki wprowadzaniu nowych usprawnień i rozwiązań, przedsiębiorcy zyskują szansę na zdobycie nowych rynków oraz dotarcie do nowego pokolenia klientów.

“W wielu przypadkach tradycja i historia firmy, w której pracownicy często pracują przez wiele lat zachęca raczej do kontynuacji niż do zmian. Jednak zmiany są niezbędne, jeżeli firma chce adaptować się do świata zewnętrznego, który zmienia się w tempie wykładniczym.” – mówi Michał Misztal CEO Startup Academy

Niewątpliwym wyzwaniem jakie stoi przed wieloma firmami jest również sukcesja, czyli przekazanie władzy nowemu pokoleniu. Z danych Instytutu Biznesu Rodzinnego, przytaczane przez Ministerstwo Rozwoju, pokazują, że w ciągu najbliższych pięciu lat sukcesję planuje ok. 57 proc. przedsiębiorców.
Bardzo często sukcesorzy wykazują niechęć do przejęcia władzy, ponieważ nie chcą się godzić z zastanym statusem quo. Chcą realizować własne plany i marzenia.

Czy można pogodzić te pragnienia i sprawić, aby firmy rodzinne przetrwały?

Nowe pomysły i świeże spojrzenie, może stanowić sporą wartość dla firmy, która działała od lat według utartych schematów. Spadkobiercy jednak boją się, że nie posiadając autorytetu i uznania w oczach rodziców i pracowników, mogą zostać zignorowani, a ich pomysły pominięte. Czują, że muszą udowodnić światu swoją wartość, a ich wiedza może nie być wystarczająca, aby się wykazać i zasłużyć na przekazanie sterów.
Na szczęście, z coraz szybszym rozwojem biznesu i technologii, na rynku dostępne są również usługi konsultingowe dostosowane do takich potrzeb.
Taką usługą jest np. Innovation as a Service”, które wprowadziło do swojej oferty Startup Academy. Dzięki temu młody sukcesor może otrzymać wsparcie doradcze i zaplanować wspólnie z ekspertami strategię innowacji, którą następnie wspólnie będzie realizował.
Nie zostanie sam w realizacji własnej wizji i misji na nowych drogach generowania i wdrażania innowacji!

Przeczytaj inne artykuły: