6 wskazówek, jak przygotować się do hackathonu. Praktyczny poradnik od Startup Academy
Udział w hackathonie to szansa na zdobycie nowych umiejętności, rozbudowę sieci kontaktów i zaprezentowanie się przed potencjalnymi pracodawcami. Często to także okazja na zdobycie wartościowej nagrody. Dlatego warto dobrze się przygotować do udziału w takim wydarzeniu. Oto, jak to zrobić.
Historyczny wstęp
Nim przejdziemy do części praktycznej, krótkie wprowadzenie o lekkim zabarwieniu historyczny-teoretycznym. Wiecie, że pierwszy hackathon odbył się ponad 25 lat temu? W 1999 roku został on zorganizowany przez firmę OpenBSD. Od tego czasu hackathony przeszły znaczną ewolucję. Początkowo były to wydarzenia skierowane głównie do programistów i specjalistów IT. Obecnie sytuacja mocno się zmieniła: tego typu eventy stały się dostępne dla wszystkich chętnych, którzy mają pomysły na rozwiązanie problemów. I niekoniecznie mają w małym palcu umiejętności kodowania, programowania czy debugowania
Hackathonowa ewolucja
Cele hackathonów również uległy zmianie. Dawniej uczestnicy skupiali się na tworzeniu aplikacji i kodowaniu, ale dziś wyzwania obejmują szerszy zakres tematów, takich jak rozwój regionalny, edukacja, gospodarka, integracja międzypokoleniowa i zdrowie.
Współczesne hackathony to nie tylko okazja do kreatywnego myślenia, ale także szansa na rozwiązywanie realnych problemów i rozpoczęcie innowacyjnej działalności biznesowej. Dlatego, jeśli planujesz udział w hackathonie, przeczytaj nasz poradnik. Stworzyliśmy go na podstawie naszych wieloletnich doświadczeń w organizacji takich wydarzeń oraz rozmów z mentorami i mentorkami.
Porada #1 Poznaj temat i wyzwania wydarzenia
Zanim wejdziesz na salę, sprawdź cele hackathonu i wyzwania partnerów. Wszystko znajdziesz na oficjalnej stronie wydarzenia. Dopasuj swoje pomysły do realnych potrzeb, aby zwiększyć szanse na zauważenie i docenienie projektu. Jurorami na pewno będą osoby, które mają wieloletnie doświadczenie w tematach, nad którymi będziesz pracować. Im sensowniejsze, praktyczniejsze rozwiązanie im przedstawisz, tym bardziej to docenią.
Poświęć też czas na lekturę raportów: regionalnych i branżowych. To tam znajdziesz tam cenne dane, które dodatkowo uwiarygodnią Twoje rozwiązania.
Porada #2 Zadbaj o umysł w formie
Hackathon to intensywny wysiłek psychiczny. A praca na wysokich obrotach i pod presją czasu sprawia, że o zmęczenie umysłowe będzie jeszcze łatwiej. Chcesz pozostać ważnym wsparciem dla swojej drużyny i nie zawieść jej w kluczowych momentach?
Zadbaj o właściwą suplementację (np. miłorząb japoński, różeniec górski), która może pomóc utrzymać koncentrację. Wyśpij się porządnie przed startem – kawa nie zawsze zrekompensuje brak snu.
Porada #3 Przygotuj zespół i sprzęt
Nie pozwól, by na drodze do sukcesu stanęły Ci kłopoty techniczne, niespodziewana aktualizacja systemu bądź też brak softu, który pomoże w szlifowaniu prezentacji. O kwestie techniczne możesz zadbać w domu. Zainstaluj potrzebne narzędzia (np. Figma, Miro), a już podczas hackathonu ustal, kto za co odpowiada w zespole.
A propos zespołu: to ważne, aby zbudować go w oparciu o ludzi dysponujących różnorodnymi kompetencjami (np. ktoś od biznesu, ktoś od UX, a ktoś inny od technologii).
Porada #4 Im więcej pomysłów, tym lepiej
Ale przygotować trzeba nie tylko sprzęt. Również i pomysły wymagają pewnego wcześniejszego nakładu pracy. Wiele osób popełnia ten sam błąd: przychodzą na hackathon z przekonaniem, że dobry pomysł już tam na nich czeka. A gdy okazuje się, że jest inaczej, zaczyna się praca w popłochu i usilne generowanie pomysłów.
Jak temu zapobiec? Na kilka dni przed hackathonem spisz obszary problemowe związane z tematem wydarzenia, co pozwoli Ci skupić myśli na tym, co najważniejsze. Zastanów się, co można usprawnić w Twojej okolicy lub jako użytkownik. Skup się na tym, dla kogo i po co tworzysz rozwiązanie.
Porada #5 Prezentacja może przeważyć szalę korzyści
Cały efekt pracy Twojej i Twojego zespołu będzie sprowadzać się do tej jednej prezentacji. To właśnie w niej zawrzesz efekt starań. I to w dużej mierze od prezentacji i sposobie, w jaki się nią pochwalicie, zależeć będzie Wasz końcowy sukces.
Z naszego doświadczenia jasno wynika, że finałowy pitch powinien być krótki, zwięzły, ale mocny. Skup się na najważniejszych punktach i zakończ czymś, co zapadnie w pamięć jurorom: bon motem, cytatem lub pytaniem do publiczności.
Porada #6 Pracuj intensywnie, ale mądrze
Koniecznie rozłóż siły na całe wydarzenie. Zużycie całej energii i utrata entuzjazmu już w pierwszy dzień to gotowy przepis na katastrofę. Nie idź w tę stronę. W zamian bądź gotowy na improwizację – zespoły, które potrafią się dostosować, często sięgają po nagrody.
Powodzenia na wszystkich Twoich hackathonach!