Zarówno Lean Startup, jak i Startup Design Thinking mogą uchronić Cię przed wypuszczeniem na rynek produktu, którego nikt nie chce. Może się zdarzyć, że nikt z niego nie skorzysta i okaże się, że twoje przewidywania były błędne. Jak nie ponieść takiej porażki?
Z pewnością pomogą Ci w tym dwie metody – Lean Startup i Startup Design Thinking!
Lean Startup – co to jest?
Lean Startup polega przede wszystkim na budowaniu minimalnie satysfakcjonującego produktu (MVP) i wyjściu z nim do potencjalnych klientów. Nie budujesz gotowego rozwiązania, ale minimalnie wykorzystujący twoje zasoby. Jednocześnie satysfakcjonujący klienta na tyle, aby podjął on decyzję, czy chciałby z niego skorzystać. To pozwoli Ci określić zainteresowanie twoich odbiorców podstawową wartością, którą chcesz im zaoferować. Jeśli Twój pomysł okaże się nietrafiony, nie przejmuj się! Zyskałeś cenną wiedzę, dzięki której możesz wprowadzić potrzebne poprawki lub całkowicie zmienić swój kierunek działania. A dzięki zastosowaniu Lean Startup, nie poniosłeś wysokich kosztów.
Metoda ta opiera się bowiem na pętli – od pomysłu, poprzez stworzenie MVP, wypuszczenie go na rynek, sprawdzenie, czy dane rozwiązanie działa, a na końcu na pozyskaniu danych, z których wyciągasz wnioski. Jeśli nie udało Ci się raz, to nie powinieneś się poddawać, a ponownie przejść przez cały proces udoskonalając pomysł i produkt, nawet kilka razy.
Na czym polega Startup Design Thinking?
Przy zastosowaniu Startup Design Thinking nie musisz posiadać nawet własnego pomysłu na biznes, ponieważ możesz go odkryć w czasie stosowania właśnie tej metody. Zaczynanie startupu bez pomysłu brzmi dziwnie? Oczywiście jeśli go posiadasz to tym lepiej dla Ciebie. Już wyjaśniamy, o co chodzi?
Metoda ta składa się z 5 kroków, a pracę zaczynasz od fazy Empatii, czyli zrozumienia problemu, z jakim borykają się twoi potencjalni klienci. Na tym etapie starasz się ich jak najlepiej poznać. Następnym krokiem jest zdefiniowanie problemu, którego rozwiązanie jest według Ciebie najbardziej istotne. Potem generujesz rozwiązanie, szukasz atrakcyjnej dla użytkownika propozycji wartości. Kolejnym etapem jest prototypowanie, kiedy to twoje pomysły przeradzają się w rzeczywiste rozwiązania, aby w końcu je przetestować z twoimi odbiorcami. Jeśli pojawią się nowe wątpliwości to nie panikujesz, a wracasz do poprzedniego kroku.
Zaletą tej metody jest fakt, że świetnie sprawdza się nie tylko wtedy, gdy chcesz zweryfikować nowe pomysły. Dzięki swojemu szerokiemu podejściu może być stosowane do już dojrzałych produktów i usług, co może pomóc Ci w ich rozwijaniu. Dlatego też, czasem Startup Design Thinking jest stosowany przez duże firmy, które chcą w ten sposób przekształcić niektóre podzespoły w bardziej zwinne, podobne do zespołów w startupach. To iteracyjny proces, który teoretycznie nigdy się nie kończy, a którego celem jest tworzenie innowacyjnych rozwiązań.
Podsumowując
Lean Startup jak i Design Thinkig, pomimo różnic w konstrukcji, skupiają się głównie na użytkownikach i klientach. Celem obu metod jest zidentyfikowanie potrzeb odbiorców i stworzenie na ich podstawie odpowiednich rozwiązań. A wszystko po to, aby twój produkt odniósł sukces na rynku.
Pamiętaj, że niezależnie jaką metodą wybierzesz, nie poniesiesz wielkich kosztów. Za to możesz dowiedzieć się wiele cennych informacji, więc nie zwlekaj dłużej i zacznij spełniać swoje marzenia o swoim własnym biznesie.
O narzędziach, które ułatwią Ci stworzenie swojego MVP i sposobach na jego testowanie możesz dowiedzieć się z kursu on-line Startup Sprint >>
Jeśli z kolei jesteś zainteresowana/y wdrażaniem innowacji w istniejących już biznesach to zapraszamy na warsztaty, które przygotujemy indywidualnie dla Ciebie >>
Karolina Piotrowska, Aleksandra Proksa-Bielawa