Startup Blog


Jakiego kapitału na start potrzebuje Twój pomysł?

Czy mając pomysł na biznes zawsze potrzebujemy kapitału na start? Oczywiście, że tak. Nie musi być to jednak kapitał finansowy. Bardzo często w pierwszych miesiącach rozwoju biznesu, cenniejszy okazuje się posiadany kapitał intelektualny czy kapitał relacji, który umożliwia nam nawiązywanie ciekawych kontaktów. Pieniądze w biznesie są istotne, jednak ich brak nie powinien być istotną przyczyną, dla której nie rozwijasz własnego przedsięwzięcia.

Pracując w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości przy Szkole Głównej Handlowej, bardzo często miałem okazję spotykać się z osobami, które przychodziły do AIP chcąc rozpocząć swoją przygodę z biznesem w ekosystemie Polski Przedsiębiorczej. Często jednym z pierwszych pytań zadawanych przez osoby zainteresowane otworzeniem własnego startupu było: „Ile pieniędzy dostanę od was na start?”. Kiedy odpowiadałem, że oferujemy 100 tysięcy złotych, bardzo często osoby były gotowe podać numer rachunku bankowego i czekać na przelew. Czy jednak dobrym pomysłem byłoby inwestowanie w „startupy” na poziomie pomysłu spisanego na serwetce z restauracji?

Osoby z pomysłem na biznes mają możliwość skorzystania z szeregu dotacji finansowanych zasobami Unii Europejskiej. Wielokrotnie są to pieniądze przeznaczane na absolutny start biznesu. Decyzja o przyznaniu dotacji zapada na podstawie przygotowanego statycznego dokumentu jakim jest biznesplan. Jak wiadomo papier jest bardzo cierpliwy i przyjmie wszystko, dlatego zdarza się, że projekty finansowane właśnie w ten sposób albo działają na progu rentowności albo po kilku miesiącach bankrutują bez zbudowania stabilnej pozycji.

jak założyc startup

Testowanie pomysłu biznesowego

AIP przy Szkole Głównej Handlowej są miejscem gdzie można przetestować swój pomysł na biznes w modelu użyczonej osobowości prawnej, jeszcze przed zarejestrowaniem tradycyjnej działalności gospodarczej czy spółki. Element testowania pomysłu biznesowego jest kluczowym elementem w procesie rozwoju startupu. Już na samym początku powinniśmy poszukiwać rentownego i skalowalnego pomysłu biznesowego oraz budować produkt w oparciu o potrzeby i problemy naszych klientów. Istnieje wiele sposobów, które umożliwiają przetestowanie pomysłu biznesowego bez kapitału lub z minimalnymi środkami finansowymi. W procesie testowania dużo bardziej od kapitału liczy się posiadana wiedza na temat najnowszych metodologii rozwijania startupów, konsekwencja w działaniu oraz kreatywność.

Czy aby otworzyć sklep internetowy potrzebujemy kapitału na zatowarowanie?

Nasz sklep internetowy możemy otworzyć w modelu dropshippingu, a wtedy nie będziemy utrzymywać żadnych stanów magazynowych. W momencie gdy klient złoży w naszym sklepie zamówienie, wtedy trafi ono do naszego producenta lub hurtownika i to on dokona wysyłki do naszego klienta. My w łańcuchu jesteśmy tylko pośrednikami. W takim modelu rozpoczynała swoją działalność firma Meblobranie.pl, która obecnie jest znaczącym graczem na rynku internetowej sprzedaży mebli w Polsce . Meblobranie.pl zaczynało bez kapitału – Ty również możesz.

Czasami wydaje się, że danego startupu nie da uruchomić się bez pewnej ilości kapitału. Być może jest to prawda, jednak uruchomienie firmy nie jest tożsame z procesem testowania pomysłu biznesowego. Do testowania nie potrzebujemy rejestrować firmy. Jeśli chcemy otworzyć pizzerię, możemy zainwestować bardzo dużo kapitału, możemy wynająć lokal, wyposażyć go i rozpocząć jego promocję w okolicy. Istnieje jednak możliwość by ten biznes przetestować przed założeniem firmy.

Przykładowym sposobem na przetestowanie pomysłu otworzenia pizzerii w danej okolicy jest wydrukowanie tysiąca ulotek reklamowych fikcyjnej pizzerii, rozniesienie ich po najbliższych blokach i oczekiwanie na telefon. Jeśli odzew będzie duży, to zawsze możemy powiedzieć, że nasza pizzeria ma już tyle zamówień, iż w dniu dzisiejszym dostawy nie będą realizowane. W takiej sytuacji otrzymujemy informację zwrotną z rynku, iż istnieje potencjalny popyt na nasze produkty. Jeśli odzew byłby minimalny to mamy solidne podstawy do tego by stwierdzić, iż wybrana okolica nie jest zbyt fortunna.

Jeśli można przetestować pomysł biznesowy bez angażowania dużego kapitału to czemu miałby on być potrzebny w kolejnych fazach rozwoju firmy? Celem startupu jest znalezienie takiego modelu biznesowego, który będzie rentowny, skalowalny oraz powtarzalny. Bardzo często rozpoczęcie procesu skalowania w praktyce wymaga zaangażowania kapitału, który umożliwi nagłe skokowe zwiększenie ilości klientów naszej firmy. Weryfikowanie hipotez dotyczących rynku również często bywa kosztowne. Istnieje możliwość by w naszym startupie postawić na rozwój organiczny i finansować działalność bieżącymi przychodami, jednak bardzo rzadko taki rozwój pozwoli nam na stworzenie firmy o globalnym zasięgu, w krótkim czasie.

Efektywne testowanie pomysłu przy pomocy Startup Academy

Brak pieniędzy jest jedną z najczęstszych wymówek powstrzymujących nas przed założeniem własnej firmy. Wykorzystując naszą kreatywność, może okazać się, że wcale kapitał finansowy nie jest najbardziej potrzebny do tego, by uruchomić własny startup, a to, czego naprawdę potrzebujemy to odpowiednie narzędzia i konsekwencja w dążeniu do spełnienia własnych marzeń.

Startup Academy pokażemy Ci, w jaki sposób można efektywnie testować swoje pomysły na rynku bez angażowania kapitału. Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów.

Autor: Damian Strzelczyk

jak założyc startup

Przeczytaj inne artykuły: