0
  • BRAK SZKOLEŃ W KOSZYKU

    Dodaj jeden z naszych warsztatów

0
  • BRAK SZKOLEŃ W KOSZYKU

    Dodaj jeden z naszych warsztatów

Enter your keyword

post

SŁOWNIK STARTUPOWCA

SŁOWNIK STARTUPOWCA

„Jutro idę do VC rozmawiać o moim startupie. Ostatnio zrobiliśmy testy A/B i chyba czeka nas pivot” – dla osoby, która stawia swoje pierwsze kroki w biznesie, slang używany wśród startupowców, może być zupełnie niezrozumiały. Ten artykuł to mały słownik dla osób, które zaczynają swoją przygodę z biznesem.

Czym tak naprawdę jest startup? Definicji jest wiele, dla jednych to przedsiębiorstwo w początkowej fazie rozwoju, dla innych jest to mała firma związana z branżą nowych technologii. Najbardziej rozpowszechnioną definicję stworzył Steve Blank – autor „Podręcznika budowy startupu”, według niego startup to tymczasowa organizacja, która poszukuje rentownego, skalowalnego i powtarzalnego modelu biznesowego. Eric Ries, inny popularny wśród początkujących przedsiębiorców autor i przedsiebiorca, w swojej książce „Lean Startup”, twierdzi że startup to organizacja, która tworzy produkty i usługi w warunkach skrajnej niepewności. Czy startup to firma? Firma może być lub nie być startupem. Startup może nie być firmą. Gdy rejestrujemy działalność w urzędzie miasta, zakładamy startup czy firmę? Wszystko zależy od naszego nastawienia i naszej strategii. Jeśli poszukujemy modelu biznesowego, który pozwoli nam skalować i rozszerzać naszą działalnośc to możemy się nazwać startupem. Jeśli, ktoś otwiera piekarnię i po prostu piecze bułki to ma firmę. Jeśli, ktoś otwiera piekarnię, ale cały czas szuka sposobu na to by zrewolucjonizować rynek piekarniczy i rozszerzyć obszar swojej działalności na cały świat, wtedy możemy mówić o startupie.

Startup poszukuje modelu biznesowego, a jego dobrą definicję przytacza Alexander Osterwalder autor Business Model Canvas– według niego, model biznesowy opisuje w jaki sposób organizacja tworzy wartość oraz zapewnia i czerpie zyski z tej wartości. Najlepiej gdy model biznesowy opisywany jest według szablonu modelu biznesowego, który jest narzędziem przedstawionym właśnie w książce Osterwaldera.

Co ma zrobić początkujący przedsiębiorca, jeśli od inwestora usłyszy: „twój startup jest za mało leanowy. Jakie masz MVP?” Z pewnością taki przedsiębiorca powinien przeczytać książkę „Lean Startup”, której autorem jest Eric Ries. Metoda Lean Startup opisuje, w jaki sposób można budować startup ograniczając koszty oraz ryzyko z tym związane do granic możliwości. Z kolei MVP to pierwsza wersja produktu, która nie jest doskonała, a nawet pełna błędów, ale pozwala na ukazanie propozycji wartości naszym potencjalnym klientom. MVP zawiera jedynie jedną lub kilka podstawowych funkcjonalności. Możemy sobie wyobrazić, że jeśli nasz produkt to pączek z marmoladą, lukrem i posypką, to zwykły pączek bez dodatków będzie naszym MVP.

Osoba, która szuka pracy w młodym startupie może natknąć się na rekrutację na stanowisko Growth Hackera. Osoba na takim stanowisku powinna łączyć cechy osoby kompetentej w obszarze technologii oraz marketingu. Growth Hacking to proces, w którym wszystkie swoje wysiłki koncentrujemy na zwiększaniu skali biznesu. Growth Hacking nie zajmuje się marketingiem i nie korzysta z tradycyjnych sposobów pozyskiwania użytkowników takich jak reklama czy działania PR. Growth Hacking koncentruje się na niecodziennych, innowacyjnych funkcjonalnościach, które znacznie zwiększają skalę naszego działania.

Jeśli narzekasz na to, że brak funduszy powstrzymuje Cię przed zrobieniem biznesu, musisz zapoznać się z pojęciem bootstrappingu czyli metody budowy startupu, z wykorzystaniem wyłącznie własnych zasobów. Absolutna większość hipotez dotyczących pomysłu biznesowego może być zweryfikowana bez kapitału, przy użyciu darmowych narzędzi lub przy wykorzystania drobnych środków. Bootstrapping nie pozwala na dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa, jednak znacznie zwiększa szanse na pozyskanie inwestycji, która taki rozwój umożliwii.

W celu pozyskania funduszy na skalowanie naszego biznesu warto skontaktować się z VC, czyli funduszem Venture Capital. Inną odmianą funduszu inwestycyjnego jest fundusz Seed Capital, który zajmuje się finansowanie startupów w bardzo wczesnej fazie rozwoju. Nazwa nie ma nic wspólnego z nasiennictwem.

Przed udaniem się do funduszu inwestycyjnego możesz pomyśleć o przygotowaniu NDA ( nondisclosure agreement), czyli umowy o zachowaniu poufności, która uchroni Cię przed kradzieżą pomysłu biznesowego.

Jedną z metod na testowanie pomysłu biznesowego jest analiza A/B, kiedy to porównujemy dwie wersje strony internetowej i badamy zachowanie klientów. Czasami może okazać się, że umieszczenie formularza na dole, zamiast po prawej stronie może zwiększyć liczbę naszych klientów o kilka proces. Czasami zmiana kolorów z jasnych na ciemne, może wydłużyć lub skrócić czas obecności na naszej stronie.

Czytając czasopisma branżowe, możesz znaleźć informację o tym, że obecnie popularne są rozwiązania SaaS. Jest to nic innego jak Software as a Service. Są to rozwiązania, które przewidują utrzymywanie oprogramowania na zewnętrznych serwerach usługodawcy. Dostęp do takich narzędzi odbywa się najczęściej za pomocą przeglądarki internetowej.

Sporo startupów rozwija się w inkubatorach, które są miejscem gdzie pomysł na biznes można przetestować w modelu użyczonej osobowości prawnej przy ograniczonych kosztach i ryzyku. Zanim powstało Startup Academy, rozwijaliśmy inkubator przy Szkole Głównej Handlowej przez wiele lat, czyniąc go największą tego typu placówką w kraju. Udało nam się rozwinąć inkubator od poziomu 40 do 240 startupów w 7 lat. Nie udało się to żadnemu innemu inkubatorowi.

Budując swój startup trudno uniknąć pivotu, czyli zwrotu kierunku, w którym budujemy i rozwijamy nasz startup. Zmiana takiego kierunku odbywa się z uwzględnieniem naszych dotychczasowych doświadczeń. Pivot nie oznacza rozpoczęcia prac od nowa. Dziś ciężko sobie wyobrazić, że YouTube pierwotnie był platformą randkową.

Poznanie słownictwa nie sprawi jednak, że zostaniesz przedsiębiorcą. Wantrepreneur to osoba, która poświęca czas na czytanie inspirujących artykułów na temat startupów, bez podejmowania działania w celu otworzenia własnej firmy.

Autor: Damian Strzelczyk