Startup Blog


Czym jest crowdfunding?

Crowdfunding to nic innego jak finansowanie społecznościowe. Czyli krótko mówiąc – Ty masz pomysł na startup,  a grupa osób (społeczność) wpłaca niewielką kwotę (średnia pojedyncza wpłata w Polsce wynosi 100 zł) na jego realizację. Natomiast Ty jako pomysłodawca odwdzięczasz się nagrodą – najczęściej związane z projektem.

Dużą zaletą tego typu finansowania jest to, że już na wstępnym etapie projektu możesz sprawdzić zainteresowanie potencjalnych klientów oraz otrzymać cenne informacje zwrotne na temat samego pomysłu i wykonania.


„Niemal każdy startup staje przed tymi samymi wyzwaniami – potrzebuje kapitału, nie wie czy rynek jest zainteresowany produktem, musi wykreować własną markę i pozyskać pierwszych klientów. Dla wielu młodych przedsiębiorstw jednym z najlepszych narzędzi do uporania się z tymi zadaniami jest profesjonalnie przeprowadzona kampania finansowania społecznościowego. Crowdfunding pozwala nie tylko zaprezentować projekt biznesowy i budować wokół niego społeczność, ale także pozyskać kapitał w formie przedsprzedaży lub inwestycji.

Crowdfunding działa trochę jak papierek lakmusowy – pozwala niskim kosztem sprawdzić zainteresowanie klientów, inwestorów oraz mediów. Jednocześnie przedsiębiorcy zbierają kapitał na wejście na rynek, bądź rozwój we wczesnych fazach. By wykorzystać tę szansę trzeba zbudować zespół, który skutecznie poprowadzi kampanię finansowania społecznościowego lub zatrudnić eksperta. Natomiast aż szkoda nie skorzystać z takiej możliwości, bo nawet gdy nie uda się zebrać kapitału, to paradoksalnie jest to pozytywna informacja. Oznacza, że nie umiemy sprzedać produktu, nie ma na niego rynku lub należy go dopracować i wrócić do klientów.”

Karol Król


Przykłady serwisów w Polsce

Czym jest crowdfunding?

W Polsce istnieje kilka serwisów działających na zasadach crowdfundingu. Wśród nich są:

www.beesfund.com – Serwis, w którym wspierającego wynagradza się za pomocą udziałów w przedsięwzięciu.

www.polakpotrafi.pl – Platforma, która pomaga zbierać środki na projekty. Nagrody są związane z celem projektu. O zasadach serwisu możesz przeczytać tutaj.

www.wspieram.to – W tej platformie wpierający także otrzymują nagrody w zależności od wysokości ich wkładu finansowego.

Społeczność, która uwierzy w Twój startup

Pamiętaj o tym, że crowdfunding to przede wszystkim społeczność i to na niej w dużej mierze musisz się koncentrować. Nawiązuj relacje, słuchaj wskazówek – nie traktuj crowdfundingu jako przedsprzedaży, ale jako grupę osób, która chce być częścią projektu. Jeżeli masz już pozycję eksperta w dziedzinie, w której działa projekt, będzie Ci dużo łatwiej. Jednak, jeżeli zaczynasz od zera, pamiętaj, by od samego początku tworzyć wokół projektu zaangażowaną grupę. Twój pomysł na startup musi być też wiarygodny w ich oczach!  Pamiętaj zatem, by cel był konkretny i mierzalny!

Crowdfunding to jeden ze sposobów na sfinansowanie swojego pomysłu na biznes. Wymaga on jednak dużego zaangażowania z Twojej strony, umiejętności marketingowych oraz zdolności do przekonywania innych do pomysłu! Zastanów się, czy ta forma finansowania jest odpowiednia dla Ciebie, ponieważ jest to jedna z możliwości, które możesz wykorzystać.

Ola Proksa-Bielawa

Przeczytaj inne artykuły:

Skip to content