Gdzie szukać źródeł nieoczywistych innowacji dla biznesu?
Jeśli już jesteś przedsiębiorcą albo myślisz o założeniu własnego biznesu, to pewnie doskonale zdajesz sobie sprawę z faktu, że innowacyjne rozwiązania to klucz do sukcesu na rynku. To właśnie nowatorskie podejście pozwala wyprzedzić konkurencję i trafnie odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów. Jednak skąd brać pomysły na innowacje w swojej firmie? Tym artykułem rozpoczynamy cykl wpisów na temat nietypowych źródeł, które warto mieć na uwadze przy rozwoju biznesu.
Jaka powinna być innowacja w biznesie?
Szybko jednak przypomnijmy podstawy. Jakich innowacji szukamy? Skuteczne z perspektywy biznesu innowacje to oryginalne i ewidentnie wyróżniające się na rynku rozwiązania, które generują wartość dla użytkowników, klientów lub społeczeństwa jako całości. Twoja innowacja powinna przynosić korzyści, rozwiązywać problemy lub spełniać potrzeby.
Poza tym wartościowa dla biznesu jest innowacja z potencjałem do rozwoju i skalowania. Dzięki temu dotrze do większej liczby ludzi i osiągnie większy wpływ. Aby tak się stało innowacja musi być praktyczna – możliwa do wdrożenia w rzeczywistości (musi uwzględniać aktualne warunki rynkowe, technologiczne, prawne itp.).
Gdzie szukać pomysłów na innowacje?
Skoro już wiemy, czego szukamy, przyjrzyjmy się obszarom, które mogą nas zainspirować do stworzenia nowoczesnych rozwiązań. W końcu na bezczynnym czekaniu na wenę nikt jeszcze nie zrobił biznesu.
Jeśli już trochę działasz na rynku lub od jakiegoś czasu szykujesz własny projekt – na pewno znasz rady dotyczące badań rynkowych, poznawania grup docelowych czy obserwowania, co robi konkurencja w Twojej branży. Wyjdźmy poza to! Chcemy Cię zachęcić do eksplorowania zupełnie nowych obszarów. W nadchodzącym cyklu artykułów przyjrzymy się temu, jak w rozwoju biznesu mogą nam pomóc uczelnie, zmiany społeczne i kulturowe oraz interdyscyplinarne podejście. Na początek przyjrzyjmy się innowacjom akademickim i ich potencjałowi w rozwoju firm.
Innowacyjne działania uczelni wyższych, które mogą przynosić korzyści biznesowe
Społeczność naukowa i akademicka to cenne źródło innowacji. Uniwersytety i instytuty badawcze prowadzą badania i rozwijają nowe technologie, które mogą mieć potencjał do zastosowania w biznesie. Współczesne uczelnie zdają sobie sprawę, że nauka oparta jedynie na teorii to za mało. Dzięki zaangażowaniu w rzeczywiste projekty i bazowaniu na biznesowych problemach w akademickich centrach badawczych powstają rozwiązania odpowiadające na bieżące problemy zarówno indywidualnych konsumentów, jak i całych społeczności.
Współpraca biznesu i uczelni wyższej to korzyść dla obu stron. Firmy mogą korzystać wtedy z transferu technologii i wykorzystywać wyniki badań w swoich działalnościach biznesowych, a do tego zderzają własne pomysły ze świeżym podejściem specjalistów w swoich dziedzinach. Uczelnie z kolei zyskują szansę na dodatkowe finansowanie, szybszą komercjalizację badań i praktyczną weryfikację wyników na dużą skalę. Nierzadko również takie współprace uatrakcyjniają program nauczania i podnoszą reputację, dzięki współpracy w obszarze praktyk czy stażów.
Projektowa współpraca z uczelniami źródłem innowacji w biznesie
Dobrym sposobem na wyjście ze swoich biznesowych schematów jest współpraca z uczelnią przy realizacji projektów badawczo-rozwojowych. Dzięki takim projektom firma może przenieść swoje problemy i wyzwania biznesowe do środowiska akademickiego. Następnie eksperci z uczelni za pomocą badań, analiz czy eksperymentów zgłębiają temat, aby zidentyfikować nowe rozwiązania i strategie. To dla przedsiębiorstwa doskonały sposób na niezależną ocenę swoich pomysłów i wprowadzanie usprawnień w oferowanych produktach czy usługach.
Jak w jeszcze prostszy sposób nawiązać współpracę z naukowym środowiskiem i rozwinąć innowacje w swojej firmie? Możesz skorzystać ze wsparcia Sieci Badawczej Łukasiewicz i rzucić swoje wyzwanie naukowcom! Wystarczy, że zgłosisz problem, z którym borykasz się w swoim biznesie, a zespół inżynierów w ciągu 15 dni roboczych opracuje teoretyczne propozycje rozwiązań. Znając dostępne opcje, możesz podjąć decyzję o dalszej współpracy z naukowcami przy rozwijaniu projektu.
Szukanie innowacyjnych rozwiązań we współpracy ze środowiskiem akademickim to tylko jeden ze sposobów na budowanie swojej przewagi konkurencyjnej na rynku. W kolejnych artykułach podpowiemy Ci, jak czerpać inspirację z kolejnych nietypowych obszarów. Zaglądaj na naszego bloga!