Startup Blog

Myślisz o odejściu z etatu i otworzenia własnej firmy? Nie wiesz skąd wziąć pomysł na biznes? Zobacz przykłady innowacyjnych biznesów i poznaj metody znajdowania pomysłów na Twoją firmę.

W tym artykule podzielę się z Tobą przykładami i schematami generowania pomysłów na innowacyjne biznesy. Dlaczego skupiam się na innowacjach? Bo innowacyjne pomysły i oparte na nich biznesy mogą łatwiej pozyskać wsparcie finansowe, a także wyprzedzają konkurencję.

Wolisz obejrzeć film na YT? Zapraszam zatem:

(Subskrybuj nasz kanał, aby dostawać więcej tego typu treści)

Pamiętaj jednak o tym, że z innowacja zawsze powiązana jest w jakiś sposób z ryzykiem. Tworzymy tu coś, czego wcześniej nie było, a to oznacza, że nie ma sprawdzonej ścieżki którą możemy podążać.

Gdy planujemy wdrożenie innowacyjnej rzeczy, warto budować ją o doświadczenia (swoje lub innych) zdobyte w trakcie prowadzenia innych biznesów.

Nie szukaj też innowacji na siłę, szukaj jej tam, gdzie już coś masz stworzone i w obszarach w których działasz, także jeśli chodzi o życie prywatne, hobby, zainteresowania.

Ważne jest też to, że innowacja musi być aplikowalna, odpowiadać oczekiwaniom grupy docelowej. 

 

Jakie rodzaje innowacji mamy? 

Mamy trzy główne, charakterystyczne rodzaje innowacji: produktową, procesową i marketingową oraz czwartą, przełomową – w modelu biznesowym

Innowacja produktowa – sprawia ona, że tworzymy nowe technologie, przełomowe rozwiązania, lepsze algorytmy pozwalające wyciągać trafniejsze wnioski. Zmienia ona proces działania – coś co robiliśmy przez lata w określony sposób, od teraz realizujemy nieco inaczej.

Przykładem innowacji procesowej jest szkoła języka angielskiego Angloville. Wydawałoby się, że żaden przełomowy z tego pomysł, jednak rewolucyjny okazał się sposób podejścia do tematu. Założyciel szkoły, Michał, zauważył, iż sposób nauczania języka jest nieefektywny – postanowił „zamknąć” w jednym pokoju osoby, które rzeczywiście chcą się uczyć  wraz z tymi, dla których angielski jest ojczystym językiem. Angloville jest wioską, w której studenci  uczą się nie od nauczycieli, ale od native speakerów. Zasada jest jedna – nie można mówić po polsku. Po całym turnusie, gdzie wszyscy żyją razem, ludzie wyjeżdżają stamtąd z dużo większymi kompetencjami w zakresie posługiwania się językiem. Michał stworzył innowację procesową pomagając przełamywanie się barier. 

Innowacja marketingowa – to przedstawienie i opakowanie dobrze znanej nam rzeczy w nowy sposób, inna forma komunikowania dobrze znanego produktu oraz wartości. 

Świetnym przykładem innowacji technologicznej jest Paweł, który jeździł po Polsce i sprzedawał części do drukarek. Zrozumiał potrzeby klientów, dzięki czemu stworzył platformę umożliwiającą zautomatyzowanie procesu sprzedaży, mogli dzięki niej np. samemu nanosić logotypy do wydrukowania na kubkach i zlecać to drukarniom.

Schematy generowania pomysłów na biznes:

  • odkryj swoją pasję i zamień ją w biznes
  • wykorzystuj okazję i zamień ją w biznes
  • wykorzystaj trendy w innowacjach

Znajdź pasję i zamień ją w biznes! 

Kochasz to co robisz, chcesz się tym dzielić i jeszcze na tym zarabiasz. Nie ma hobby, którego nie dałoby się przekuć w biznes.

Czy na sporcie da się zrobić dobry biznes? 

Nie trzeba być wcale drugim Robertem Lewandowskim, aby zarabiać świetne pieniądze na sporcie. 

Jak?

Można organizować piłkarskie turnieje dla amatorów – jak na przykład mój kolega z dzieciństwa – organizuje ligę z nagraniami video, gdzie mogę odtworzyć sobie jak strzelam bramkę. Pomimo tego, że nie jestem profesjonalnym piłkarzem i mi często nie idzie, sprawia mi to olbrzymią frajdę. Jest wybierana drużyna tygodnia, akcja miesiąca, wręczane medale, puchary, przeprowadzane wywiady – to jest fantastyczna rozrywka. Zbudował cały model biznesowy, na którym zarabia pieniądze, jest pasjonatem i odnajduje się w tym co robi.

Czy na muzyce da się zbudować biznes? 

Oczywiście, że tak. Jest wiele osób w kręgu muzycznym, które znalazło pole dla siebie. Niedawno pomagałem start-upowi, który stworzył rozwiązanie pomagające w grze na perkusji – podświetlające odpowiednie bębny i sugerujące, gdzie powinno się uderzyć pałeczką. Wizualizuje nuty na perkusji.

Pasja do gier komputerowych też może być sposobem na biznes

Przykładem jest Magly – z powodu pasji do gier budują interaktywną grę, która odpowiada na potrzeby klientów, jak i hoteli. Będzie pojawiał się w hotelach i komercjalizował przestrzenie dostępne – hole, recepcje. 

Czy pasji do zwierząt możemy zrobić biznes?

Jest wiele osób, które kochają zwierzęta i ułożyły pomysł na siebie w oparciu o to. Przykładem tu może być Paulina, która jako jedna z niewielu w Polsce uprawia rodeo. W oparciu o rodeo organizowała kursy, atrakcje eventowe oraz szkoliła dzieci z bardziej atrakcyjnej jeździe na koniu. Kochała to co robi i stało to się jej pasją. 

Pasja do zwierząt przełożyła się także na rozwój start-upów, które łączą pet-sitterów z osobami, które potrzebują pomocy behawioralnej ze zwierzakami.

Pasja do samochodów i biznes

Pasja do samochodów wcale nie musi objawiać się tym, że razem ze szwagrem będziecie ściągać auta z Niemiec, które tam miały 300.000 przebiegu a w Polsce już 100.000.

Mam przykład sprzed kilku lat, gdzie panowie tak bardzo kochali samochody, że każdy szczegół pucowali szmatką na błysk, aby auto odzyskało dawny stan. Fakt, zajmowali się tylko bardzo drogimi autami i każda usługa kosztowała mnóstwo pieniędzy, ale znaleźli swoją drogę. 

Z kolei Arval to portal internetowy, który agreguje umowy leasingowe  i najmu długoterminowego.

jak znaleźć pomysł na innowacyjny biznes - arval

Znajdź okazję i zamień ją w biznes!

Czasem jest tak, że pojawia się okazja, którą można przekuć w biznes.

Przykładem znalezienia i wykorzystania nadarzającej się sytuacji jest spółka Wealthon. Oferuje ona pożyczki dla przedsiębiorców. Firma powstała, aby pomóc przedsiębiorcom mającym zadłużenie w ZUSIE czy US, spłacić te zobowiązania, po to, aby uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu z zaległościami. Pomysł nie zrodził się z pasji, ale z tego zauważono istotny problem przedsiębiorców i zbudowano model biznesowy, który ten problem rozwiązuje. Firma ma kilka lat, ale już teraz jest wyceniana na kilkadziesiąt milionów złotych i w przyszłym roku zadebiutuje na NewConnect.

pomysł na innowacyjny biznes wealthon

Obserwuj trendy w innowacjach

Ważnym elementem generowania pomysłów na biznes jest odnajdywanie się w istniejących makro trendach, które są w stanie wam pomóc lub zaszkodzić w funkcjonowaniu na rynku. Warto generować wartość, która w te trendy się wpisuje. 

  1. Sharing economy, czyli używać a nie mieć.

To wykorzystywanie przez kilka osób ograniczonego limitu zasobów. Te zasoby się współdzieli, aby nie ponosić dodatkowych kosztów funkcjonowania, które wiążą się z posiadanym zasobem.

Mamy 2 modele sharing economy:

  • Sharing economy w modelu marketplace – model, w którym jest firma posiadająca wiele różnego rodzaju ofert i to ta firma posiada rzeczy na wynajem i udziela je innym osobom.

Tak funkcjonuje firma Plenti, która wynajmuje elektronikę użytkową klientom, którzy w ten sposób mogą skorzystać z np. PlayStation 5 zanim je kupią. Możemy przetestować elektronikę przed zakupem lub wynająć ją na kilka dni użytku.

  • Sharing economy w modelu peer2peer – model wykorzystywania zasobów od innych właścicieli, którzy za pomocą różnych platform współdzielą jakąś rzecz.

Przykładem jest tu szybki i tani wynajem samochodów – Avocaro, czyli platforma łącząca posiadaczy samochodów  z osobami, które dopiero chcą te samochody wykorzystywać. Jeden użytkownik udziela go drugiemu na określonych warunkach. Zapewne nie doszłoby do takiej transakcji bez platformy, gdyż jedną z propozycji wartości tej platformy jest zabezpieczenie całej transakcji.

2.No-code

No-code to idea, która mówi o tym, że nie tworzymy oprogramowania od podstaw, ale korzystamy z klocków i składamy je w całość. Do tego służy np. platforma Atom, która w 20 dni pozwala na założenie platformy do Sharing Economy w 20 dni. 

Korzystanie z trendu pozwala na zbudowanie rzeczy bez znajomości programowania – również wiele MVP, które pozwalają zwalidować koncepcje biznesowe.

Skąd wziąć pomysł na innowacyjny biznes
  1. Sztuczna Inteligencja

Czym się różni sztuczna inteligencja (AI) od normalnego algorytmu? Sztuczna inteligencja to algorytm, który się uczy, aby lepiej odpowiadać na zadany nam problem. Aby algorytm mógł się uczyć, musi mieć ogrom przypadków, z których będzie wyciągać wnioski. Jest to technologia droga, trudna do wykonania. Trzeba rozumieć ten temat wraz z jego całym potencjałem.

  1. Trend pracy zdalnej – Biurowce Flex

Tradycyjne biurowce będą odchodzić do lamusa, bo nie odpowiadają wymaganiom użytkowników. Biura będą w trybie flex, elastycznym, nieprzypisanym konkretnym przedsiębiorcom. Duże firmy rezygnują z wielu m2 powierzchni na rzecz powierzchni tymczasowych, bo coraz więcej osób będzie pracowało zdalnie, pandemia pokazała, że jest to możliwe. Plusem pracy zdalnej może być to, że mamy biuro dla 10 osób, a dzięki wymienności trybu pracy możliwe jest zatrudnianie np. 15 osób.

  1. Profesjonalizacja czynności codziennych

Coraz większą rolę odgrywają specjaliści, którzy zajmują się konkretnymi czynnościami w naszym życiu. Ludzie nie chcą sprzątać, gotować, prać itd. – reklamy uczą nas, że powinniśmy czas na pasje oraz bliskich. 

Przykłady:

  • Pozamiatane.pl, gdzie można wynająć osoby do sprzątania. 
  • Fixly.pl – sprawdzeni wykonawcy, którzy naprawią kran, zainstalują klimatyzacją, przeprowadzą remont. 
  • Arval.pl wynajem długoterminowy samochodów – ktoś go za mnie naprawi, zadba o przegląd w ramach 1 raty. Nie musisz zajmować się samochodem, Ty będziesz nim po prostu jeździć.
  • Co-livingakademik dla dorosłych ze wspólnymi strefami – ktoś przyjdzie i ugotuje, ktoś posprząta, wystarczy zapłacić. To forma mieszkania jako usługi.
innowacyjne biznesy
  1. Świadomi konsumenci

Jest to ktoś, kto podejmuje decyzje zakupowe nie tylko w oparciu o to co jest najtańsze. Podejmowanie decyzji nie w nawiązaniu do ceny, ale zgodnie z odpowiedzialnością społeczną. Volvo w reklamach nie mówi nam o tym, że ma najlepsze autach, ale opowiada o wizji, że do X roku w nowym Volvo nikt nie umrze, bo one będą tak bezpieczne, że będą chroniły pasażerów i pieszych. 

  1. Hybrydyzacja mediów

Jeżeli szukamy pomysłów na biznes, zobaczmy czy jesteśmy w stanie połączyć już istniejące media. Przykładem jest Insbay – platforma umożliwiająca obejrzenie ulubionego programu o remontach i natychmiastowy zakup materiałów tam widocznych poprzez dedykowaną aplikację.

jak założyc startup

Modele biznesowe bazujące na trendach w innowacjach

Te globalne trendy pokazują nam też modele biznesowe, którymi możesz się zainspirować wykorzystując go w innym segmencie rynku. 

Przykłady? Proszę bardzo:

Airbnb model sharing economy oparty o udostępnianie przestrzeni pod spanie, wynajem krótkorterminowy. To nie jest tylko przestrzeń do wynajmu, ale całe doświadczenie wiążące się z wykorzystaniem nietuzinkowego miejsca. Główną propozycją Airbnb nie jest przestrzeń, ale unikatowość.  

To taki model „skoro i tak, to przy okazji” – skoro i tak mam dom to przy okazji mogę zarabiać na wynajmie przestrzeni, dzięki czemu kompensuje sobie część kosztów utrzymania tej nieruchomości

Model ten sprofesjonalizował i z czasem stał się narzędziem do pozyskiwania klientów dla ludzi, którzy stworzyli dedykowane ku temu przestrzenie. 

Model współdzielenia (“skoro i tak, to przy okazji”) wykorzystują także:

EatAway – dzielenie się posiłkami – można ugotować więcej, aby później zaprosić osoby na posiłek – zapłacą za jedzenie i jednocześnie ma się miłe towarzystwo. 

iParkomat – możliwość wynajmowania swoich miejsc parkingowych. 

Style Lend – wypożyczanie sprzętu umożliwia zwrot zakupu. 

generowanie pomysłów na biznes

Pomyśl teraz czy w Twojej branży, w tym na czym się znasz, są zasoby, które są kosztowne, a jednocześnie nie są bardzo intensywnie wykorzystane. I teraz, czy jesteście zbudować mechanizm, który jest w stanie skorzystać z tych zasobów? Jeśli tak, to jest to świetna przestrzeń na nowy biznes.

Tinderrozwiązanie, które za pomocą algorytmów łączy osoby, które chcą się ze sobą spotkać. Bazuje na kilku przesłankach – geolokalizacji – łączy osoby, które są blisko siebie, po drugie przesłanką jest algorytm dobierający ludzi, oznacza to, że Tinder szuka ludzi, którzy polubili osoby podobne do mnie. Oparty jest o małą liczbę informacji, potrzebnych do podjęcia decyzji.  Model upraszcza wiele czynników decyzyjnych, a w dzisiejszych czasach jesteśmy przeciążeni ilością bodźców i informacji jakie do nas docierają. Tinder mówi nam: nie przejmuj się innymi danymi o tej osobie, my Ci ją podpowiemy dzięki naszym algorytmom. Ty wskaż tylko wiek, płeć, odległość.

Tinderyzacja, czyli mechanizm Tindera jest wykorzystywany na szeroką skalę, bo redukuje liczbę informacji, opiera się na geolokalizacji, a także na silniku rekomendacyjnym, który bazując na dużej liczbie danych wewnętrznych dobrze trafia w nasze potrzeby. Np.:

  • Jobr – w rekrutacji
  • Bzar – w handelu, 
  • Flip – nieruchomości.
innowacyjny biznes tinderyzacja

Jakie Ty znasz przykłady biznesów wykorzystujących ten model?

Spotify wykorzystał cyfryzację muzyki nie do sprzedawania płyt czy utworów, ale sprzedawania muzyki w formie abonamentu o nieograniczonym zasobie. 

Zastosowano mechanizm o agregacji treści cyfrowych – zbiera treści, które udostępnia się innym użytkownikom. Treści te jednak nie kosztują wiele. Stąd pozyskanie 100000 użytkowników pod kątem struktury kosztowej nie ma wielkiego przełożenia, ale pod względem struktury przychodowej ma ogromne znaczenie – jest to model skalowalny. Zrewolucjonizował rynek muzyki w ten sposób, że nie trzeba kupować płyt, ale możemy w ramach abonamentu mieć dostęp do wszystkich piosenek, które lubimy. 

Spotify to reprezentant modelu freemium. Model ten oznacza, że użytkownik nie musi korzystać ze wszystkich funkcji jakie są dostępne. Model ten idealnie sprawdza się idealnie w rozwiązaniach cyfrowych, w których wytworzenie rozwiązania (koszty inwestycyjne) i koszty utrzymania systemu są dominujące, a koszty zmienne, związane z każdym nowym użytkownikiem są minimalne. W takich sytuacjach użytkownik może otrzymać część podstawowych funkcjonalności za darmo, a część dostajemy po wykupieniu abonamentu.  

Udostępnianie zgromadzonych danych cyfrowych w formie abonamentu wykorzystuje także np. Legimi (książki), Benefit system (obiekty sportowe).

Czy jesteś w stanie świadczyć to co robisz w modelach abonamentowych?

Uber – który spowodował powstanie zjawiska zwanego uberyzacją, czyli tworzenia marketplace dla profesjonalistów, którzy wykorzystując geolokalizację świadczą różnego rodzaju usługi w danej przestrzeni. 

Uberyzacja jest związana z ryzykiem. Tym ryzykiem jest konieczność zapewnienia równej podaży i popytu. Budowanie marketplace musi być budowaniem symultanicznym, zsynchronizowanym – budujemy popyt i podaż. W modelach finansowych trzeba przewidywać środki na pozyskanie obu stron transakcji.

Pamiętajmy też, że Uber generuje starty, więc ślepe kopiowanie tego pomysłu nie jest dobre.

Uberyzację wykorzystują np. 

uberyzacja

Analiza sposobu generowania wartości

Tinder, Airbnb, Uber – udzielają nowych odpowiedzi na już istniejące pytania i potrzeby. Kawa w zależności od tego jak jest sprzedawana osiąga różną cenę – picie w restauracji, w domu z ekspresu czy w kubku z automatu. Nowy sposób świadczenia usługi może być innowacją, która da Ci przewagę na rynku. 

Jeśli chcesz mieć biznes to musi on się wpisywać w opisane trendy. Musi odpowiadać na potrzeby świadomych konsumentów. Ludzie nie szukają konkretnych produktów, a korzyści jakie płyną z używania tego produktu. Dlatego nowy model biznesowy możesz stworzyć nie w oparciu o sprzedaż produktu. 

Staraj się szukać pomysłów na biznes w tym co kochasz. Szukaj też okazji i staraj się aby Twój biznes był innowacyjny i odróżniał się od tego co możemy zobaczyć obecnie. Jednak buduj też umiejętności zarządzania na prostych biznesach, które dadzą Ci określone kompetencje. Z innowacjami jest trochę jak z biegiem maratońskim – nie da się odpowiednio przejść tego wyzwania jakim jest zbudowanie innowacyjnej firmy, nie praktykując wcześniej – tak samo nie przebiegnięcie maratonu jeśli nie trenujecie. Jeżeli zbudujesz w sobie kompetencje niezbędne do zarządzania biznesem, to i z innowacją łatwiej Ci pójdzie.

Masz pomysł i chcesz go skonsultować z doświadczoną osobą? Skontaktuj się z nami i zweryfikuj swój pomysł na biznes z jednym z naszych ekspertów – tutaj dowiesz się więcej o ekspertach.

Grafika tytułowa: FORTYTWO on Unsplash

Przeczytaj inne artykuły:

Skip to content