Masz pomysł na biznes i wiesz jak na nim zarabiać? Twój model biznesowy wydaje się idealny, bo jest podobny do modeli biznesowych, które sprawdzają się od lat? Sprawdź jednak jakie trudności mogą się z nim wiązać, aby sprawnie sobie z nimi poradzić.
O modelach biznesowych pisaliśmy już kilkakrotnie na blogu Startup Academy:
- 5 modeli biznesowych dzięki, którym wygenerujesz zyski
- 10 sposobów na nowy model biznesowy dla twojego startupu
W tym artykule omówię trudności występując w 5 popularnych modelach biznesowych: marketplace, freemium, abonament, sprzedaż powierzchni reklamowej, sprzedaż produktu.
1. Marketplace – zarabianie na prowizji
Serwisy typu marketplace łączą kilka stron transakcji, a ich właściciele zarabiają przede wszystkim na prowizji od sprzedaży. Oprócz licznych zalet tego typu biznesów, istnieją też trudności z jakimi przychodzą do nas ich twórcy, np.:
– duża trudność w budowaniu balansu pomiędzy podażą, a popytem. Wyobraź sobie sytuację, gdy chcesz wrócić do domu Uberem. Klikasz w aplikacji: zamów kierowcę i widzisz, że kierowca będzie u Ciebie za 3 godziny – popyt przerasta podaż. Odwrotna sytuacja, gdy taksówkarz siedzi za kółkiem i pierwszy klient trafia się po 3 dniach – podaż przekracza popyt. Marketplace to odpowiedni model budowania podaży i popytu w tym samym czasie, jeśli tego nie ma to pojawiają się straty.
– koszty pozyskania klienta są podwójne: mamy tu koszt pozyskania popytu i koszt pozyskania podaży. często pomijane przy planowaniu symultanicznie jeżeli macie zaburzony mechanizm jest to ze stratą.
– 2 typy klienta: zwykle jest to klient będący firmą i klient będący konsumentem – różnią się oni między sobą znacznie i wymagają innego podejścia.
Jeśli startup nie ma pomysłu na to w jaki sposób połączyć te dwa światy (podaż i popyt), jego szansa na sukces w tym typie biznesu jest mała.
4. Sprzedaż powierzchni reklamowej – w aplikacjach czy serwisach
Bardzo trudno jest utrzymać serwis tylko i wyłącznie na podstawie reklam – wiedzą o tym małe i duże podmioty (jak Gazeta Wyborcza wprowadzająca paywall na swojej stronie).
5. Tworzenie sprzętu (hardware)
Tu pojawia się kilka trudności i problemów. Przede wszystkim bardzo często koszty sprzętu są niedoszacowane, gdyż koszt jego wytworzenia zwykle jest znacznie wyższy niż pierwotnie zakładano. Jednocześnie ustalona marża jest za niska, gdyż nie uwzględnia marży dystrybutora/pośrednika. Oznacza to, że bardzo często marginalizujemy zewnętrzne kanały dystrybucyjne, poświęcając zbyt dużo uwagi na swoje własny kanał dystrybucyjny. Jeżeli więc marża nie będzie wystarczająco duża, to po prostu my na tym się za bardzo nie zarobimy ten model nie będzie miał sensu.
Zdarza się też tak, że brakuje uwzględnienia kosztów związanych ze zwrotami obsługą reklamacji, czy gwarancji. Oznacza to, że mając jakieś rozwiązania musisz założyć sobie, że część tworzonych produktów po prostu się zepsuje. A to generuje dodatkowe koszty (serwisowania, wymiany, zwrotu pieniędzy).
Skupiłem się tutaj głównie na trudnościach, ale oczywiście wszystkie te modele mają wiele zalet. Chciałem tylko zwrócić Twoją uwagę na minusach poszczególnych modeli, aby przeciwdziałać potencjalnym problemom w przyszłości.
Jeśli stworzyłeś/aś już swój model biznesowy i chcesz się upewnić, że uwzględnia on potencjalne zagrożenia i trudności to zapraszam na konsultacje, podczas których pochylimy się nad tym jak możesz osiągnąć sukces w swoim biznesie! Napisz do nas na konsultacje@startupacademy.pl – nasi eksperci pomogą Ci bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu!